Enskild firma - När får jag nyttja pengarna?

4
Hejsan!

Jag har en enskild firma och ska precis göra en investering i samband med expansion av verksamheten.

För att ha råd med detta behöver jag även tillgång till fjolårets intäkter.
Dom är ju bokförda och jag får inte veta förän i december 2009 hur mycket som jag själv får ut efter alla skatter och sånt.

Kan jag nyttja dessa exklusive skatt, eller blir det vinsten efter skatt som jag får sätta in och nyttja i firman igen?
Tänkte eftersom jag redan haft bokslut.

Är det smart att passa på att göra investeringar innan man gör bokslut för att få kvitta moms och nyttja pengarna innan dom skattas?

Jag har ju även intäkter detta år, och där plöjer jag ner allt i denna investering.
En fråga till : Om jag själv sätter in pengar på mitt företagskonto för att spendera, vad händer då med dom? Kan jag få tillbaka dessa i efterhand?

Är det någon som förstår vad jag menar så får ni gärna skriva några rader  😛

1073
139
Du får nyttja firmans pengar precis när du vill, det har ingen betydelse vilket år som intäkterna genererades.[br][br]Visst är det bättre att göra investeringar innan bokslutet (dvs 31 december). Men för att skjuta upp skatt finns möjlighet att avsätta till periodiserings- och expansionsfond.[br][br]Pengar du sätter in på företagskontot kan du ta tillbaka när du vill, en förutsättning är givetvis att de finns kvar.[br][br]Sen låter det ju inget vidare att du inte vet förrän i december 2009 hur mycket du själv får behålla efter skatter, det borde bokföringsprogrammet hålla reda på åt dig.[br]
1324
2
[quote author=stifor link=topic=6021.msg28890#msg28890 date=1256730221][br]Sen låter det ju inget vidare att du inte vet förrän i december 2009 hur mycket du själv får behålla efter skatter, det borde bokföringsprogrammet hålla reda på åt dig.[br][/quote][br][br]Nu är det ju inte så att alla bokföringsprogram är så bra. Tyvärr. [br][br]Men iallafall borde du veta vad skatten blir efter att du deklarerat. För du har väl skrivit på med heder och samvete. [br]Vi som deklarerar på nätet kan ju se det samtidigt som vi deklarerar när alla värden är inne. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.