Avdrag

9
Hej jag är ny på forumet även ny som företagare, och jag har några frågor om avdrag för AB företag.

Jag har läst att man kan göra avdrag för dator som förbruknings inventarie om summan understiger 5´ enskild, 10´ AB osv. Min fråga är nu följande om jag köper flera datorer räknas det som klumpsumma lr var för sig, och hur fungerar det för övriga verktyg som
skrivare, våg,mjukvara-program m.m
Vad säger reglerna om avdrag för företags-utgifter som emballage, reklam, lager, webb-kostnader,telefon,bredband....
Varifrån görs avdragen ? från företagets skatt ?
Hoppas inte det är en alltför dum fråga 🙂

Tack på förhand!
1073
139
Gränsen för att direkt kostnadsföra inventarier är numera höjd till ett halvt basbelopp, vilket medför 21.400 kr 2009.[br][br]Om du köper sammanhängande prylar i en klump ska de egentligen räknas ihop, men om det är något du vill undvika så är det antagligen inte svårt att dela upp inköpen.[br][br]Med ordet avdrag menas för företaget giltiga kostnader så du måste avgöra ifall emballage, reklam m.m. är nödvändiga eller inte.[br][br]Avdrag (kostnader är som sagt bett bättre ord) ska bokföras och får därmed effekten att företagets resultat minskar. Det i sin tur medför att företagets skatt minskar.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.