Fråga om nummerföljd på fakturor

25
Hej!

Om jag har förstått det rätt så skall alla fakturor som företaget genererar vara i nummerföljd. Dessa skall skrivas ut och förvaras i nummerföljd i en perm.

Jag har ett problem med min nystartade verksamhet på internet. Jag kommer att skapa en hel del fakturor på nätet (PDF typ) som kunder inte kommer att välja att betala (och därmed förlänga sitt abonemang).

Hur går detta ihop med lagstiftningen? Kommer jag att bli tvungen att skriva ut alla fakturor som genereras? Måste alla mina obetalda fakturor behöva återspegla sig i bokföringen?

Tar tacksamt emot alla svar

Mvh Robert
Turistmål.se - Vandrarhem, Stugor, Campingplatser och Konferens

632
3
Ja de ska alltid vara i nummerföljd! Att skriva ut en faktura när det egentligen bara är ett erbjudande är ju inget jag rekommenderar, men ska du göra så , då får du helt enkelt göra en kreditfaktura då du vet att du inte kommer få betalt. Går ju också att boka mot kundförluster men det känns inte rätt, eftersom det bara är ett erbjudande egentligen.
102
Varför inte döpa dem till faktura/erbjudande?[br]Att skicka ett erbjudande är som att skicka en offert, vem bokför en offert?[br](Alltså utöver den som vill ha koll även på denna del genom bokföringen, vilket kan vara bra för vissa)[br]Jag kan inte tolka det annat än att det är en offert som genereras, det är ju inget krav iaf.[br][br]Skriv ut och spara dina offerter i en separat pärm så förklarar du även varför fakturornas nummerserie är bruten.[br][br]Att ha fakturorna i nummerföljd är en sak, att ha dem i obruten nummerserie är en helt annan sak.[br][br]Att göra rätt är en sak, det tycker jag inte man ska pruta på.[br]Men att krångla till det är en helt annan sak...[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
632
3
Använder du bokslutsmetoden eller faktueringsmetoden? Om du använder faktureringsmetoden tror jag inte det blir så populärt att lägga in fakturorna i reskontran, med stora glapp i nummerserien, eftersom några har använts som offerter såsom Peo föreslog. En sak revisorn måste gå igenom vid revision är just nummerföljden.
1324
2
Nu vet jag inte hur stor mängd du säljer kontra offererar. [br][br]Men om du ex bara säljer på 10% så kan det kanske löna sig att först skicka en offert som har sin egna nummerserie. [br]Sedan när en kund betalar skickar du ett kvitto som refererar till offertnummer men har en egen nummerserie för kvitton/fakturor. [br][br]Hans[br]
3
Du får väl kreditera fakturan när du inte ser att kunden är intresserad av erbjudandet. [br]Genom att man inte får hur som helst makulera en faktura då den ses som verifikat vilket ska bokföras i nummerföljd. [br]Du bör vara medveten om att fakturor ses som en intäkt och ska momsredovisas oavsett du fått betalt eller inte. [br]Det bästa är att inte fakturera erbjudanden utan se dessa som en ren marknadsförings/reklamåtgärd. Hoppas det går bra för dig att ändra dina rutiner och allt blir enklare.
1073
139
Men det här med bruten fakturanummerserie måste väl vara ett vanlig händelse för väldigt många som använder boksluts/kontant-metoden. [br][br]Dels uppstår problemet när kunden inte betalar, då bokförs ju aldrig den fakturan. Fakturanumret kommer alltså aldrig med.[br][br]Nummerserien blir väl inte heller bokförd i följd eftersom betalningarna (och då bokföringen) knappast alltid kommer i nummerserieordning.[br]
394
1
Enligt bokföringslagen SFS 1999:1078 5 kap:[br][br]7 § Verifikationen skall innefatta uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller och vilken motpart den berör. I förekommande fall skall verifikationen även innefatta upplysning om handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen samt var dessa finns tillgängliga.[br]  [u] I verifikationen skall det ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken [/u]samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att [u]sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet skall kunna fastställas.[/u][br][br]Man kan alltså ha [u]olika [/u]nummerserier eller [u]andra identifikationstecken[/u] för säkerställa sambandet mellan verifikationen och bokföringen.
Ulf Bjarme
102
Känns fortfarande som att det är viktigt att konstatera om det verkligen är en faktura eller om det är ett erbjudande.[br][br]Krjh: Finns alla offerter i en och samma pärm är det väl inga problem att gå igenom för en revisor om det skulle behövas?[br]Det enda syftet är att förklara varför nummerserien i fakturorna är bruten.[br]Jag gör samma så i mina webshopar när jag lagt en testorder för att t.ex. kontrollera nya funktioner eller liknande.[br][br]Hans F: Att ha olika serier som du föreslår tror jag blir klurigt med tanke på att det sannolikt genereras ett nummer på verksamhetens hemsida.[br](Sannolikt lagras detta nummer även i db´n och ett nytt genereras +1)[br]Fortfarande vet ju TS inte om kunden kommer att tacka ja till hans erbjudande och betala in beloppet.[br][br]Ulf Erik: Håller med i stora drag, men frågan tycker jag fortfarande är om det är en affärshändelse (faktura) eller ett erbjudande (offert).[br][br]Carroli: Samma sak som ovan, är det en faktura eller en offert?[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1165
[quote author=robertb link=topic=6141.msg29439#msg29439 date=1258723177][br]Jag har ett problem med min nystartade verksamhet på internet. Jag kommer att skapa en hel del fakturor på nätet (PDF typ) som kunder inte kommer att välja att betala (och därmed förlänga sitt abonemang).[br][/quote][br][br]Nej, du skickar inte ut fakturor, för sådana måste mottagaren bestrida för att inte bli betalningsskyldig. Det är olagligt att skicka ut fakturor utan grund, och rätt så omgående hamnar man på Svensk Handels svarta lista.[br][br]Istället skickar du ut en abonnemangsavi/förnyelseavi, där det står ett belopp som kunden kan betala för att förlänga sitt abonnemang. Förslagsvis har man med alla nödvändiga uppgifter så att kunden kan använda den som bokföringsunderlag. Eftersom det handlar om en förnyelse så räcker det med att kundnumret finns med på avin och inbetalningskortet (förslagsvis OCR). Ingen nummerserie som kan brytas alltså. Och när kunden betalat så bokför du det hela, och skapar en faktura i ditt system om revisorn du har anser det nödvändigt, eller om det kan redovisas på annat sätt.
25
Hej.[br][br]Tack för alla bra svar![br][br]Jag är själv osäker på om det är en "faktura" eller ett "erbjudande". Det kanske låter konstigt, men tanken med vår verksamhet är att man skall slippa bindningstider och avtal och annat krångel - vill man vara med så skall man vara det för att man faktiskt vill, och vill man inte längre vara med så skall det vara lätt att gå ur. [br][br]Så kanske är swetrots lösning med abonnemangsavi/förnyelseavi inte så dumt :) men om jag förstår dig rätt så behövs det kanske ändå en "faktura" när jag skall bokföra eller räcker det med abbonemangsavi:n"?[br][br]Mvh R
1324
2
[quote author=robertb link=topic=6141.msg29560#msg29560 date=1259047664][br][br]Så kanske är swetrots lösning med abonnemangsavi/förnyelseavi inte så dumt :) men om jag förstår dig rätt så behövs det kanske ändå en "faktura" när jag skall bokföra eller räcker det med abbonemangsavi:n"?[br][br]Mvh R[br][/quote][br]kunden bör ju få ett kvitto på att dom betalt. Så det borde vara det som blir ditt underlag i bokföringen. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.