Ge ut bok. Vad blir kvar?

23
Tacksam om någon kan hjälpa mig. Håller på att skriva en bok och undrar vad jag får kvar efter alla skatter och avgifter. Jag ska inte ge ut den via något förlag utan säljer den direkt via butiker och andra återförsäljare.

Egenavg: 15,06% (under 26 år) inte sant?
Momsen: 6 % (för böcker)
Kommunalskatt: 31%
Företagsform: Enskild firma

Boken kostar 295 kr inkl.moms till kund.
Provision till återförsäljare 50 kr inkl.moms.
Kostnad för tryck: 15 kr/exemplar
(Volym: 2000 ex.)

Tacksam för svar!
10
1
Hejsan,[br][br]Det svåra är nog inte att trycka upp för en billig peng (lettland är galet billigt  att trycka i) det svåra är att som egen företagare och dessutom författare sälja sin egen bok. Detta då du bara har en produkt.[br][br]Fristående bokhandlare ingår oftast i Ugglan och där köps böcker in centralt några gånger om året. [br][br]Kedjor som akademibokhandeln, bokia osv köper också in några gånger om året centralt. och dom är inte intresserade av att köpa in enbart en titel från ett ltiet förlag utan dom vill få många titlar samt marknadsföringspengar.[br][br]Men det är klart att man kan lägga ned mycket fotarbete på att kontakta all bokhandlare och försöka sälja in boken, men jag tror tyvärr att det kommer sluta med en förlustaffär för dig.[br][br]Mitt tips om du vill starta förlag är att skaffa flera titlar, fundera på marknadsföring och hur mycket tid det kommer att ta att sälja in. Alt. få boken utgiven via ett förlag.
2360
37
Naturligtvis går det att sälja själv om man har en bra bok. Idag finns ju nätet. Det stämmer att att lettland är ett bra land att trycka upp en bok. En resa med flyg t/r kan man få för ett par hundra om man är ute i tid via Ryan Air, och båtress till Riga är nästan gratis just nu. När jag var där för en manad sedan var det mycket kallt och snöigt så jag åker inte dit förrän i början av april igen. just för att diskutera min bok.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Du glömmer bort tre viktiga poster, marknadsföring, lager och distribution.[br][br]Till kund menar du till din kund eller till slutkund?[br][br]Jag tror framledes att vi kommer få se allt fler 'privata' utgivningar av enskilda verk.
Må väl!
305
2
Finns ju en del book-on-demand-tjänster som fixar isbn-nummer åt dig och trycker allt eftersom det säljs. Tycker kanske att den första boken borde köras via detta system och att du fokuserar på att marknadsföra via internet.[br]Om detta fungerar så kör du själv via tryckeri eller liknande.[br]Redaktionen.se har ju startat med egna böcker via egen sajt.
9
Varför inte ge ut via ett förlag?
1616
4
Nisse: Det är inte alltid så lätt att ge ut via förlag. Vissa ger bara ut ett fåtal böcker per år så gallringen blir ganska hård och ibland även med lång väntetid.
Må väl!
23
Tack för era svar och rekomendationer. Försäljningskanaler, marknadsföring, återförsäljare är fixade, kommer inte ha behov av något förlag då jag har fixat kunder själv.[br][br]Det jag vill ha hjälp med är [b]hur mycket som blir kvar[/b] efter att jag har sålt mina 2000 ex. Utgå från det jag har skrivit.[br][br](Svar till Mojo: Priset är till slutkund, och jag har inga övriga nämnvärda kostnader)[br][br][br][br]
5
Bara att gratulera om du med den ersättningsnivån till återförsäljare har lyckats få ihop hela kedjan och inte har något behov av förlag...
10
1
Hej igen,[br][br]Man får verkligen gratulera att du ordnat försäljningskanaler, marknadsföring och återförsäljare helt utan kostnad är en stor bedrift. [br][br]Och ersättningen som blir kvar om nu allt är gratis är ju precis som du skrivit inledningsvis.[br][br]Jag önskar dig all lycka i världen  :winner
23
Tack så mycket. Ja, se ut att bli en bra affär :).
2066
2
Eftersom ingen hittills verkar ha lyckats komma med något svar på frågan...[br][br][quote author=heterpeter link=topic=6599.msg31135#msg31135 date=1265991408][br]Egenavg: 15,06% (under 26 år) inte sant?[br]Momsen: 6 % (för böcker)[br]Kommunalskatt: 31%[br]Företagsform: Enskild firma[br][br]Boken kostar 295 kr inkl.moms till kund. [br]Provision till återförsäljare 50 kr inkl.moms.[br]Kostnad för tryck: 15 kr/exemplar[br](Volym: 2000 ex.)[br][br]Tacksam för svar![br][/quote][br][br]Räkna allt exklusive moms, det blir mycket lättare då. 278 kr till kund - provision 40 kr - tryck 15 kr (eftersom du inte skriver inkl moms) = 223 kr. Efter det kan du räkna med ca 45-50% i skatter beroende på dina övriga inkomster och ekonomi, dvs du har ca 112 kr/bok.[br]Att räkna ut det "exakt" är alldeles för mycket jobb för att vara lönsamt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.