Beskattning?

13
Hallå!

Jag har en fundering... Säg att jag har en anställning som är på 80% (4 dagar i veckan). Jag klarar mig på den lön jag får via den anställningen. Jag har ett AB vid sidan om där jag kan köra en 'egen låda'. Jag fakturerar per timme, säg 650kr/h till mitt AB. En normal månad kanske jag kan fakturera 16-20h =>
10400 - 13000. Om jag nu inte tar ut någon lön från företaget, vilka alternativa sätt har jag att 'få ut' dessa pengar? Hur fungerar det med egenavgifter/socialavgifter vid ett sånt här fall, de baseras ju på lön?... Tips mottages tacksamt.
632
3
Säg att du drar in 11 000 per månad. Detta blir då 132 000 per år.[br]I ett aktiebolag kan du göra utdelning på vinsten. För din del skulle du kunna nyttja schablonbeloppet på 127 000 kr. Utdelning beskattas som inkomst av kapital, och dessa 127 000 kr (i år) kan du dela ut till 20% beskattning.[br][br]Egenavgifter är inget som excisterar i ett aktiebolag. Sociala avgifter betalar du på lön och förmåner men inte vid inkomst av kapital.
13
hoj, tackar för svaret. Förstår jag rätt om du säger att man kan ta ut 127k per år till 20% beskattning? Det låter ju nästan lite för bra för att vara sant...?
632
3
Det är sanningen och en av de stora fördelarna med ett aktiebolag.[br][br]Tänk dock på att dessa pengar inte är grundade för pension, socialförsäkringar osv. Men det drar du ju ändå in en del på vanliga arbetet. Komplettera med en pensionsförsäkring i aktiebolaget där du sätter av lite extra pengar så har du ditt på det torra.
13
Okej, mycket intressant![br]Hur ser det ut med pengar som man inte plockar ut ur bolaget? Jag får skatta på vinsten ändå? Vi bortser från periodiseringsfonder tror jag för jag orkar inte hålla reda på sånt... Ex =>[br]Jag skrapar ihop 227k på ett år, delar ut 127 med 20% skatt, pensions/kapital-försäkring 50k. Resterande 50k, vad händer med dem om jag inte 'placerar' dem?
1073
139
[quote author=lt1cobra link=topic=6824.msg32048#msg32048 date=1268944351][br]hoj, tackar för svaret. Förstår jag rätt om du säger att man kan ta ut 127k per år till 20% beskattning? Det låter ju nästan lite för bra för att vara sant...?[br][/quote][br][br]Jo, tyvärr är det för bra för att vara sant![br][br]Du måste först skatta 26,3 % bolagsskatt, sen 20 % kapitalskatt. Så sammanlagt blir det 41,04 % i skatt (vilket är bra ändå).[br]
1324
2
Nu är det väl så att du får betala lite mer skatt. [br][br]Om företaget gör en vinst på låt säga 170 000:- så hamnar det i bokslutet som vinst. På detta får bolaget betala vinstskatt på ca 26%. [br]Då har du ca 125 000:- kvar i bolaget som du kan ta ut . Men på dessa får du sedan privat betala 20% . Du får alltså ut 100 000:- att använda  [br][br]Och det är ju ganska bra jämfört med ex 50% Kommunal/statsskatt+ 31,42% arbetsgivaravg. Men inte så bra som skrivits ovan. [br][br]Hans[br][br]
1324
2
Stig han vist före.  ;D[br][br]Hans
13
Ja jag förstod det... så bra kunde det helt enkelt inte vara  :P Okej, men 40% är ju inte så farligt heller... Måste nog prata med nån ekonomisnubbe sedan för att få 'mest bang for the buck'... Tack för hjälpen,jag lär fråga mer saker!
632
3
Bra att herrarna ovan rättar mig. Synkroniseringen mellan hjärna, fingrar osv fungerade uppenbarligen inte så bra. Jag pratade givetvis om vinsten efter skatt i bolaget, men det var klantigt att inte specificera bättre.[br][br]Tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.