Kompanjon tömt bolaget på alla pengar

46
Hej!



En bekant till mig är hälftenägare i ett aktiebolag tillsammans med en kompanjon som också är hälftenägare.

Nu har hon plötsligt upptäckt att hennes kompanjon tömt bolaget på alla pengar! :evil:

Bolaget kan inte längre betala sina skulder och lär åka på ett antal betalningsanmärkningar pga detta och rikerar även kk!

Vad kan hon göra ?



/ TT
13
Min rekommendation är att hon omgående tar kontakt med en advokat. En rättslig process i detta fall är med stor sannolikhet oundviklig. Se till att skaffa ordentliga bevis för kompanjonens handlande innan papper och verifikationer plötsligt "försvinner". Titta också på möjligheterna till att ställa in betalningarna för att vinna tid till en eventuell rekonstruktion av företaget.
488
Håller med Megaman. Kanske behöver hon polisanmäla kompanjonen ("Trolöshet mot huvudman" eller nåt sånt). Då är det viktigt att ha bevis för kompanjonens uttag OCH för att kompanjonen inte hade rätt att ta ut pengarna och behålla dem.
46
[quote="Karin i Västergötland"]Håller med Megaman. Kanske behöver hon polisanmäla kompanjonen ("Trolöshet mot huvudman" eller nåt sånt). Då är det viktigt att ha bevis för kompanjonens uttag OCH för att kompanjonen inte hade rätt att ta ut pengarna och behålla dem.[/quote] [br]Tack för era svar. [br]Vad jag vet så är advokat redan kontaktad. [br] [br]Vad jag själv inte riktigt förstår är varför man tar en sådan här risk. Vad kan ligga bakom ? [br] [br]/ TT
589
1
Vad som kan ligga bakom? Nu spekulerar jag bara, men det är vanligt att spelskulder ligger bakom såna här försök till bedrägerier.
488
Det är svårt att förstå vad som får en del människor att bedra sin omgivning. Tyvärr är verkligheten inte som i filmerna, där en opålitlig människa känns igen på sin lömska blick och sitt otrevliga utseende. Tvärtom: alla människor som någonsin har blåst mig har varit jättetrevliga, åtminstone i början. [br] [br]Tack och lov är väl 97 % (ren gissning) av alla människor pålitliga. Så när vi drabbas av de där sista 3 %:en är vi inte rikgit beredda...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.