Oväntad vinst - shoppa loss eller skatta för vinst?

40
1
Dagens I-landsproblem?

När jag startade upp min enskilda firma förra hösten hyste jag inga större förhoppningar om att gå med vinst under 2010. Till Skatteverket lämnade jag in ett underlag som visade noll kronor i vinst och att ingående och utgående moms skulle ta ut varandra under 2010. Till följd av detta behöver jag under året inte betala in preliminärskatt men jag redovisar snällt momsen varje månad.

Nu tog affärerna fart utan att jag egentligen gjorde så mycket. Kunderna tog helt enkelt kontakt med mig i våras och sedan dess har det rullat på. Hittills har jag haft en omsättning på ca 300 000 och det har genererat en del pengar på kontot.

Under året har jag gjort en del inköp. Då jag är verksam som både ÅF och installatör av det jag säljer har jag behövt skaffa en del verktyg. I början använde jag mina privata verktyg, men efter att pengarna kom in har jag köpt in verktyg och förbrukningsmateriel till företaget.

Även om jag har haft en del kostnader så ser det ut som att jag skulle kunna gå med ca 50 000 i vinst om jag nu inte säljer något mer i år. Om jag inte rör dessa pengar innan årsbokslutet gissar jag att ca hälften skattas bort och sedan kan jag som privatperson använda pengarna bäst jag vill, eftersom det rör sig om enskild firma. Eller har jag fattat fel?

Jag funderar på om det därför är klokast att investera dessa pengar innan årsskiftet i förbrukningsinventarier som jag vet att jag kommer att behöva köpa in under 2011.

Exempelvis skulle en enklare dator och en multiskrivare till firman göra det administrativa lite enklare. Jag skulle även kunna köpa på mig mer verktyg, vertyg som jag förmodligen skulle komma att köpa in under 2011 om jag inte gör det nu.

Tänker jag rätt om jag anser att det är fördelaktigare att göra dessa investeringar nu snarare än att göra dem för skattade pengar under 2011? Jag kan naturligtvis bygga upp ett nytt kapital under 2011 som jag använder för inköp, men det kan ju även ta tid.

Shoppa loss eller skatta?


Jag kör förresten firman vid sidan av en heltidsanställning, därför valet att hålla pengarna i firman istället för att plocka hem vinsten.
2066
2
Om du räknar med att även göra vinst 2011 spelar det inte så stor roll... du får du istället betala skatt på den vinsten. Det som kan påverkar mer är dina övriga inkomster då du även har ett heltidsjobb. Du kan också sätta av pengar i en periodiseringsfond för att på så vis skjuta upp skatten om du tänker göra investeringar senare år.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Precis som Jonathan skriver så kan det vara fördelaktigt att lägga vinsten i år så att du tillsammans med din ordinarie lön inte passerar brytpunkten för statsskatt/värnskatt. Om du sänker vinsten i år, så ökar den rimligen nästa år, och du riskerar då att få betala 50% inkomstskatt istället för 30%, och av dina sociala avgifter som du då betalar på den lönen får du i princip ingenting mer tillbaka tack vare taken i försäkringarna.[br][br]Det kan till och med vara så att du skall ta en del av dina direktavskrivningar på verktyg och liknande och kanske skriva av dem på tre år, och få ett bra resultat i år (men fortfarande under brytpunkten för statlig skatt), och ha lite avdrag kommande år att minska resultatet med.
40
1
På min ordinarie lön ligger jag redan över brytpunkten för 20 % statlig skatt. En redovisad vinst på 50 000 kommer dock inte att ta mig över brytpunkten för 25 %.[br][br]Skattetekniskt borde det då inte spela någon roll om jag väljer att redovisa 50 000 som vinst eller om jag gör inköp och drar av motsvarande summa som kostnader. Eller har jag missat något?[br][br]Jag räknar med att gå med vinst även under 2011 men det skulle kännas bra att kunna göra vissa investeringar innan jag byggt upp nytt oskattat kapital. Frågan är bara om det finns några fallgropar utöver brytpunkten för statlig skatt som jag redan passerat?
1165
I ditt fall har det då inte så stor roll hur du gör, men räkna med att drygt 30 av de 50 tusenlapparna försvinner i skatt om du väljer att göra ett resultat på 50kkr.[br][br]Du borde med de inkomsterna fundera på ett aktiebolag istället.
2360
37
självklart ska du investera dessa pengar i år och det gör ingenting om du får ett underskott heller. Själv är jag i samma situation och rustar för framtiden. Tänk dock på att inte köpa saker för mer än halvt basbelopp + moms  per styck så är det avdrag direkt. Att ta långsiktiga råd inför framtiden vore något för dig ganska snart så du inte behöver reagera i sista stund.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.