R43

70
Jag ska göra min första NE-deklaration, tillämpar förenklat årsbokslut. Ska jag i ruta R43 på NE-blanketten fylla i vad jag tror att jag kommer att betala i skatt under året inkl det som jag redan betalt? Jag har fått mer intäkter än i senaste prel deklarationen, och skatten jag betalat utifrån det är ca 21.5 %. Kan jag skriva 21.5 % av bokfört resultat?
Är det den vad som blir över efter skatt som jag fyller i på R47?
1324
2
Nej så är det inte. [br][br]Utan här skall du beräkna hur mycket egenavgifter du skall betala. [br]Och eftersom egenavgifterna är olika beroende på  ålder resp hur mycket karens du har så har skm tagit fram 2 sk schablonavdrag. [br]högst 25% om du är betalar den höga egenavgiften. Och 14 % om du är född 1984 eller senare. Detta värde är ett ungefärvärde som skm kommer att justera till nästa års deklaration och det kan innebära efterskatt. Därför kanske 23% resp 14% är bättre så slipper man efterskatt nästa år.  Summan beräknas av R42. [br][br]Deklarerar du med bank-id så bockar man bara i på ett ställe och summan beräknas då automatiskt. [br][br]Hans
70
Det jag blir förvirrad av är att det kallas avdrag. Egenavgifter är något jag betalar som bakas in i skatten jag betalar varje månad, eller? Men R43 verkar vara ett avdrag på 25 % som jag fyller i som gör att summan jag betalar skatt på blir mindre, stämmer det?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.