Eget Företag som plåtslagare

1
Hej!

Jag är för närvarande anställd på ett plåtslageri och har jobbat där i några år. Men nu har funderingar börjat komma upp i mitt huvud om jag skulle skaffa f-skattsedel och hyra ut mig själv till samma firma som jag är anställd av nu.

En av mina frågor är då, kommer det bli någon markant inkomst-skillnad för mig? (Som är värd allt pappersarbete)
Sen har jag ju jobbat som anställd nu och tjänat ca 140000 kr (brutto) år 2011, gör det någon skillnad för mig om jag startar eget och jobbar som uthyrd resten av året? Tänkte på det här med hur mycket skatt man måste dra av på bruttolönen som egen företagare.

Värt att säga är kanske att jag tjänar 155 kr/timmen i nuläget och har tvåveckorslön så jag får ut ca 17400 i månaden lite snabbt räknat.

Tack på förhand!
1324
2