Eget Företag som plåtslagare

1
Hej!

Jag är för närvarande anställd på ett plåtslageri och har jobbat där i några år. Men nu har funderingar börjat komma upp i mitt huvud om jag skulle skaffa f-skattsedel och hyra ut mig själv till samma firma som jag är anställd av nu.

En av mina frågor är då, kommer det bli någon markant inkomst-skillnad för mig? (Som är värd allt pappersarbete)
Sen har jag ju jobbat som anställd nu och tjänat ca 140000 kr (brutto) år 2011, gör det någon skillnad för mig om jag startar eget och jobbar som uthyrd resten av året? Tänkte på det här med hur mycket skatt man måste dra av på bruttolönen som egen företagare.

Värt att säga är kanske att jag tjänar 155 kr/timmen i nuläget och har tvåveckorslön så jag får ut ca 17400 i månaden lite snabbt räknat.

Tack på förhand!
1324
2
Nu är det ju inte bara skatterna som skiljer eget företagande mot anställd. Utan man skall ta hänsyn till. 1. a-Skatter + egenavgifter (a-skatter - arbetsgivaravg som anställd) 2. Semesterersättning (en arbetsgivare sätter av 12 % av lönen + arbetsgivarers för att du skall ha betalt på semestern) 3. Avtalspension (om företaget har kollektivavtal) 4. Sjukpenning (som anställd har du sjuklön från dag 2 , som företagare från dag 7) 5. Försäkringar. (Om du skadar dig på jobbet har arbetsgivaren en försäkring. Detta måste du som företagare betala själv. Dessutom måste du ha en ansvarsförsäkring som företagare) 6. Anställningstrygghet. (Är du anställd är det vissa regel för avsked, I företagandet är det avtalet som kontrollerar om du har garanterat jobb). 7. Betalt för overksam tid. (Om man är anställd 8 timmar om dagen så är du för det mesta det även om det inte finns jobb just nu. Som företagare så får man kanske inte betalt för denna tid). Nu är det ju lite olika skatter beroende på din ålder men är du 26+ år gammal brukar man säga att för att täcka punkt 1-6 bör man debitera 1,65 ggr timlönen. Så med 155:- timman blir det minst 256:- + moms per timma. Sedan hur punkt 7 inverkar är ju omöjligt att säga med din beskrivning utan det boror ju på avtalet osv. Sedan är ju nästa fråga även detta med verktyg. Som anställd betalar ju arbetsgivaren det. Men hur blir det som egen. Även här gäller ju avtalet. Hans
3
Det du beskriver är inte godkänt av Skatteverket eftersom det är ett uppenbart anställningsförhållande. Din arbetsgivare är skyldig att göra en anmälan till Skatteverket som inte kommer acceptera att du fakturerar med F-skatt. Se skattebetalningslagen 5:7
1324
2
[b]Tax skrev:[/b] [quote]Det du beskriver är inte godkänt av Skatteverket eftersom det är ett uppenbart anställningsförhållande. Din arbetsgivare är skyldig att göra en anmälan till Skatteverket som inte kommer acceptera att du fakturerar med F-skatt. Se skattebetalningslagen 5:7[/quote] Tog inte alliansen bort den regeln. Det var ju på förslag iallafall för något år sedan. Men det kanske bara var snack. Hans
589
1
Ja, än så länge har det bara varit snack.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.