Hur bokför jag privata lån

18
Hej!

Jag har en enskild firma. När jag startade firman för 2 år sedan då hade jag minus resultat. För att köpa varor lånade jag typ 20000 från min pappa. Och nu vill jag betala tillbaka lånet. Hur gör jag bokföringen?

novis
1324
2
Hur bokförde du pengarna när dom kom in i bolaget ? Antar att dom bokfördes som egen insättning. Och då kan du bokföra uttaget som eget uttag. Hans
18
De lånade pengarna har jag inte bokfört som kostnader. som sagt eftersom jag hade minus resultat så räknade inte dessa pengar in. Men nu när jag har fått något plus i resultatet vill jag betala tillbaka.
1324
2
Att bokföra in pengar som egen insättning är ju ingen kostnad. På något sätt måste ju pengarna bokförts då du sedan använt dom. Eller har du inte bokfört inköpen som du gjort för pengarna. Isåfall har du ett problem. För att svara på frågan måste jag nog se din bokföring. Hans
18
Nej jag har bokfört inköpet. Grejen är att jag är så kass på bokföringen och därför köpte jag en bokföringsprogram unicell som väldigt enkelt kan bokföra kostnader och utgifter och dylik. Jag visste inte hur man ska göra detta insättningen ifjol och därför missat insättningen.
1324
2
Hur ser en bokföring av ett av dessa inköp ut. Du måste ju ha något att motkontera mot. "Egen insättning", Bankkontot eller något. Och om du använt bankkontot så stämmer ju inte saldot på det med bokföringen. Hans
18
Hej Hans! Tack för din snabba svar. När jag skulle köpa varor då lånade jag av pengar och satte in i bankkontot. Eftersom det var privat lån visste jag inte hur man ska bokföra det. Nu förstår jag att jag måste ha bokfört detta som " eget insättning". Hur som helst betalade jag leverantör fakturan med " det lånade pengarna" som var insatta på bankkonton.Nu när jag har sålt varorna då vill jag betala av skulden.och jag vet inte hur jag ska göra nu? Kan man bokföra " egen insättningen" efter hand? patris
589
1
Men du måste ha bokfört lånet på något sätt. Du har väl bokfört betalningen av leverantörsfakturan? Om du då inte har bokfört in lånet alls så stämmer inte ditt bankkonto. Hur bokförde du in de 20 000 kr du lånade? Debet bankkonto (t.ex. 1930), rimligen. Kredit konto ?
1324
2
Håller med Jörgen. Det verkar som om ditt saldo på bankkontot inte stämmer med ditt saldo för bankkontot i bokföringen. Detta skall man kolla varje månad och är det ett så stort fel bör man nog uppdatera sin bokföring. För annars blir det nog stora problem vid en revision. Hans
18
Det är det jag menar. Jag har tyvärr inte bokfört lånet då. kan man göra det nu efter hand? Jag har bara bokfört leverantör faktura som en verifikation och betalade fakturan med bankonto 1930. Jag är jätte novis på bokföringen. och använder en enklare bokföringsprogram som sköter nästan allting med bokföringen och dylik. Jag har inte matat in den lånade pengar då. Det är det som är problemet. Hur gör jag nu?
1324
2
Om man skall vara ärlig så bör du rätta till din bokföring från början. Och sedan skicka in nya deklarationer. För om du fört in pengar i bolaget men inte bokfört dom så stämmer ju inte deklarationen (NE och förenklade årsbokslutet) som du lämnat för detta och ev senare år. Ett fult sätt kan förvisso vara att ta ut pengar från bankkontot så det stämmer med vad bokföringen säger. Men det gäller nog då att ha väl dokumentation av när du plockade in pengarna och när du tog ut dom. Annars lär skattmasen inte bli nådig vid en revision. Jag tycker nog du bör ta hjälp att reda ut detta. Det kan vara billigt jämfört med dom billiga alternativen, Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.