Köra vidare på EF eller starta AB?

18
Jag har kört firma nu i drygt ett år och börjar räkna på vad som händer vid bokslutet vid årsskiftet. Och det verkar som om jag åker på en hel del skatt... Frågan är vad jag ska göra. Som jag ser det har jag två alternativ, men behöver lite hjälp så jag inte cyklar i diket.

Alt 1. Köra vidare med EF. Jag kommer då redovisa ett överskott på 950' och med maximal periodiseringsfond så får jag tillbaks en mindre summa på skatten (17') (har betalt in 300' i prelskatt)

Alt 2. Starta ett AB och fakturera för resten av året på det. Då får jag ett överskott i EF på 676' och slipper sätta av till periodiseringsfond och får tillbaka 12' (förutsatt att jag fortsätter skatteinbetalningarna året ut.

Med alternativ 1 får jag en periodiseringsfond på 281' vilket känns lite skrämmande (det är i princip vad jag kommer ha på kontot vid årsskiftet).

Vilket alternativ ska jag köra på, eller finns det något annat?
13
Tänk på att även det du sätter av till periodiseringsfond skall beskattas så småningom. Du bör alltså se till att du har dessa pengar när det blir dags. Enda anledningen att använda periodiseringsfond (det är ju frivilligt) som jag ser det är att skjuta upp beskattningen. Det kan ju vara bra för att frigöra lite kapital när verksamheten är nystartad, men som sagt förr eller senare skall skatten på de 281000 kronorna betalas. Om du är ute efter att minska skatten är det nog det som kallas räntefördelning du skall titta närmare på. När det gäller AB så blir det ungefär lika mycket skatt i slutänden men betydligt mer administration.
P-O Larsson
http://www.podata.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.