Inköpt av maskin med privatkortet hur bokför man det.

15
Hej!!

Är ny företagare enskild! Har inte hunnit fått mitt företagskort än. Var tvungen göra ett köp med mitt privata kort detta var under december månad och eftersom det är en kredit kort kommer fakturan betalas den 31 januari 2012. Det är så att jag har valt kontantmetoden som bokföring. Undrar hur och när man bokför detta?

Tack // JB
1324
2
Eftersom du betalade med ditt privata kort så är det naturliga att bokföra inköpet mot "egen insättning". Och då är det dessutom naturligt att bokföra det på den datum du handlade. När sedan räkningen kommer är det ju då en privat angelägenhet så själva betalningen skall ju då inte bokföras. Tar du dock pengar från ditt företagskonto när du betalar blir det "eget uttag" Hans
15
Tack!! Hur blir det då med momsen om jag bokför som egen insättning?
1324
2
Som vanligt. Det blir ju bara kontot 1930 (bankkontot) som byts ut i bokföringen mot 2018 (egen insättning). Dom andra delarna i bokföringen blir ju domsamma (ex moms och kanske 5410 förbrukningsinventarie om det nu var det du köpte) Hans
15
Tack Finns det något hemsida där man kan går in och kolla på kontonummerna? Undra om det är olika konto nummer beroende på vilken bokföringsprogram man använder eller har alla bokföringsprogram samma kontonummer? Har för mig att egen insättning konto nummer är 2017 ingående moms 2640 t.ex eller har jag fel??
1324
2
Jo det finns lite olika planer. Bas 2011, bas 2012 osv. Så 2017 är egen insättning enligt bas 2012. http://www.bas.se/kontoplaner.htm Sedan momskonton. 2040 är ju huvudkonto för ingående moms. Och har man en simpel bokföring duger det bra. Men för mig som handlar från EU och andra länder så är det viktigt att hålla reda på vad som är Svenskt 2041 och EU/paragraf7 import 2045. Så då splittar man helt enkelt 2040 kontot. Endel gör samma sak men tvärt om med 2010. Man bokför 2010 på allt eget kapital och skippar 2011-2019. Det är en smaksak. Hans
15
Har en funderingar ang tidigare inlägget 42260 och 42261 Är det fel om jag bokför den 31/1 2012. Känns bättre då att bokföra när fakturan betalas då jag kör med kontantmetoden. + att de hamnar under 2012 bokföring. Eftersom jag startade i nov 2011 och detta är mina första inköp. Eller???
1324
2
Nu vet jag inte om du har förlängt bokföringsår eller inte. Men är det så att du inte har det utan skall göra bokslut den 31/12 2011 så skall du ju ändå ta med räkningar som betalas i jan men som "förbrukats" i dec. Så man går ju från kontantmetoden över årsskiftet. Har du däremot förlängt bokföringsår så lär ingen bry sig när det bokförs. Men jag hävdar ju ändå att det är i december du får prylen till företaget och det är den datum som står på kvittot. Det är altså då du för pengar till företaget (genom att ta en kredit privat). Hans
15
Tackar Ja jag har förlängt bokföringsår till 31/12 2012. Men har hört att med kontantmetoden man Redovisa (bokför) fakturan när den betalas. Nu är det så att jag har skaffa ett företagskort med kredit och köpte verktyg den 2011/12/17. Kommer då att betala fakturan den 2012/01/31. Ska man bokföra den 17/12 2011 eller 31/1 2012. Eller spelar det ingen roll?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.