moms för eu -land ..... är förvirrad!!!

21
vet inte fall jag ha gjort fel eller inte hela tiden .
tänkte fall någon här inne vet..

vi ha ett litet företag och vi ta in produkter från ett eu land .
och eftersom det inte är någon moms på det .
ha även pratat med skatteverket om de innan och fått till svar att jag ska inte betala någon moms för produkterna , för gör jag det så betala jag moms två gånger för varan när jag ha sålt den.
men nnu satt jag med bokföringen och moms rapporten och på den finns det en ruta för inköp av varor frå ett annat eu-land .

är det någon ruta jag ska ha fyllt i igentligen?
är väldigt förvirrad nu... 🙁

någon som vet här inne???

tacksam för hjälp....
73
[quote="zazzagirl" post=43017]vet inte fall jag ha gjort fel eller inte hela tiden . tänkte fall någon här inne vet.. vi ha ett litet företag och vi ta in produkter från ett eu land . och eftersom det inte är någon moms på det . ha även pratat med skatteverket om de innan och fått till svar att jag ska inte betala någon moms för produkterna , för gör jag det så betala jag moms två gånger för varan när jag ha sålt den. men nnu satt jag med bokföringen och moms rapporten och på den finns det en ruta för inköp av varor frå ett annat eu-land . är det någon ruta jag ska ha fyllt i igentligen? är väldigt förvirrad nu... :( någon som vet här inne??? tacksam för hjälp....[/quote] Hej! Du skall inte momsa varorna för än i Sverige, dvs du köper in varorna från utlandet exkl moms. Sedan brukar du få betala momsen när du hämtar ut paketet.
Jonas
1324
2
Ja med Alpis svar blev du nog ännu mer förvirrad. Det är helt rätt att man skall momsa varorna i Sverige. Men när man gör sk. införsel (till skillnad från import när han handlar från land utanför EU) så skall man göra detta själv i bokföringen och momsrapporten. Därav fältet som du noterat i momsrapporten. Men för ett företag som dessutom kan dra av momsen (som ju dom flesta kan om man inte är tandläkare eller annan momsfri verksamhet) så drar man av momsen direkt på rapporten så egentligen är det inga pengar involverade i det hela utan bara pappersarbete. Hur gör man då. Bokföringsmässigt. Om du ex handlar varor för 2000:- kronor på ett bolag i Tyskland. Då lägger man till. konto 2615 Kredit 500:- (25% av 2000:-)(konto 2614 används om man köpt en tjänst och inte en vara) konto 2645 debit 500:- Sedan är det vettigt att lägga inköpet på ett separat konto. Och om man kan i sitt bokföringsprogram koppla detta konto till momsrapporten. Då slipper man handarbete när man gör momsredovisningen. Momsrapporten då. Jo i fält 20 skall 2000:- in. I fält 30 skall 500:- in (summan av alla 2614+2615+2617) (den senare är den omvända momsen i Sverige för byggbranchen). och i fält 48 så skall 500:- läggas till, till den normala ingående momsen (som ligger på 2640-2641). Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.