Att bokföra vinstpengar?

9
Hej! Jag har haft en tävling där vinnarna kommer vinna pengar. Jag undrar hur jag ska bokföra detta, måste jag skatta på vinstpengarna? Måste jag lägga på moms? Är det en lön eller vad defineras detta som? Jag är helt nybörjare vad det gäller detta, så förklara gärna för mig, tack!
13
Om det överstiger 1000 kronor så ska du betala arbetsgivareavgift samt vinstskatt (på hela summan). Det är du som är skyldig att betala in vinstskatten om det är kontanter (på varor så är det vinnaren som får skatta). Du måste alltså vara registrerad som arbetsgivare för att få hålla en sådan tävling. Du drar 30% i vinstskatt av vinstsumman och du måste betala arbetsgivareavgift efter hur gammal vinnaren är (det normala är c.a 31-32% men beror som sagt på åldern på vinnaren, ta personnummer eftersom du måste redovisa detta i kontrolluppgift till skattemyndigheten vid årsslutet (31a jan tror jag) Om det är varor är det vinnaren som ska skatta om det överstiger 1300 kr men du måste betala arbetsgivareavgift. Så sa skattemyndigheten till mig. Lycka till :)
9
Hej! Tack så mycket för svaret! Okej, jag tänkte både ge dem varor och vinstpengar. Men varorna är donationer, så det borde väl inte räknas? Vinstpengarna skulle vara 1500 kr vardera. Då måste jag alltså betala alla de där avgifterna på den lilla summan? Om jag sänker det till 1000 kr, hur bokför jag det i sådana fall? Då är det alltså skattefritt?
2360
37
999:- är en tydlig markering samt att du kan ge ut till flera personer och lite mindre krångel. Har man rundat av det hela till hela 100-tal, i så fall en prestation av SKV. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
9