[Nybörjare] Hjälp med bokföring, vilka kontonr mm?

21
2012 är mitt första räkenskapsår för min enskilda firma. Jag har antecknat allting som hänt i olika dokument osv, men nu ska jag administrera det hela i ett program (iOrdning heter det) tänkte jag.

Programet fixar automatiskt ifyllnad av inkomstdeklarationsblanketter osv. Det som är nytt för mig är vilka kontonr jag ska använda för respektive händelse osv.

1) Jag har använt två privata konton och kontanter vid betalningstillfällen. Vilka kontonr motsvarar dessa transaktioner? Kan jag välja [B]2010 Eget kapital[/B] eller [B]2017 Egna insättningar[/B] för alla tre? [B]1920 Bankkonto[/B] antar jag är avsett för riktiga företagskonton, vilket jag planerar att skaffa i år (inte bra att blanda ihop med andra konton då antar jag).

2) Ang mina tjänster som jag genomfört så antar jag att jag ska välja [B]3010 Försäljning[/B]. Det som gör mig förvirrad är att jag ska DEBITERA konto här, så vilket konto/vilka konton är det som gäller här då? Ytterligare en faktor som kan förvirra är att vissa kunder har betalat kontant och andra på faktura, ska jag redovisa dessa på olika sätt också?

3) Detta är en musikrelaterad firma, ska jag bokföra inköp av t ex instrument under [B]7830 Avskrivningar på maskiner och inventarier[/B]? Det var det närmaste jag kunde hitta.

4) Eftersom privata mobilabbonemang (fasta månadskostnaden) ju är avdragsgiltiga så undrar jag om detta också ska bokföras på något särskilt kontonr. [B]6200 Tele och post[/B] måhända?

5) Jag köpte en dator på delvis kredit, antar att det är samma kontonr som punkt 3. Det är dock lite klurigt fall rent bokföringsmässigt: Jag fick kvittot vid inköpstillfället i samband med att jag betalade en liten del av den, resterande summa fick jag på kredit och betalade alltså en faktura senare. Ska jag då bokföra detta som "Del av dator 1/2" och "Del av dator 2/2" på respektive datum transaktionerna ägde rum?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.