Bilförmån

7
Hej, läste nedan förra veckan. Någon som vill förtydliga hur jag gör rent praktiskt med lönen? Jag tänker att om jag ska betala 5000 kr (förmånsvärde på bilen) till bolaget varje månad vill jag ju ha 5000 kr extra på lönen efter skatt. Men då blir det ju dyrare för bolaget eftersom jag måste höja bruttolönen med mer än förmånsvärdet och därmed betala högre soc. avg och betala in mer i skatt. Höjer jag med samma summa som förmånsvärdet blir det ju i princip samma sak som att jag får skatta för förmånen... var är det jag har en tankevurpa? Tacksam för svar 🙂

"Betala bort bilförmånen
För den som är ägare och anställd i sitt eget aktiebolag och får skattepliktiga förmåner, exempelvis en bilförmån, är det förmånligt och ger dessutom praktiska fördelar att alltid som vana att av privata pengar betala till bolaget för en skattepliktig förmån, så att inget förmånsvärde uppstår alls. Detta sker enkelt genom att ägaren senast samma månad som förmånen blir skattepliktig, betalar in exakt samma belopp till bolaget av sina privata pengar. På så vis elimineras den skattepliktiga förmånen och ingen redovisning av förmånen behöver ske i någon skattedeklaration.

Om ägaren av bolaget samtidigt som denne betalar för en förmån, höjer sin kontanta lön med exakt samma belopp som betalas för förmånen, uppstår ingen som helst extra kostnad för förmånen, vare sig för bolaget eller för ägaren."
4
Ja denna skulle jag också vilja ha lite klarhet kring. Jag skulle vilja betala in förmånsvärdet för ett helt år till bolaget för att slippa extra administration. Men är osäker på hur jag ska räkna fram vilket belopp som ska betalas in och hur det ska bokföras.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.