Låna till aktiekapital till sitt AB privat

5
Hej,
Av skatteskäl Jag ska sätta upp ett holdingbolag för att överta aktier jag har i ett onoterat bolag som jag är verksam i. Holdingbolaget kommer i princip att vara passivt och ej driva ekonomisk verksamhet, och vill därför inte binda upp kontanter som aktiekapital. Jag vill föra ur dem 50tkr och aktiekapitalet kommer att bestå av tillgångar i form av värdepapperna.

Då undrar jag om det är möjligt att personligen låna pengar till aktiekapitalet till sitt nya AB mot revers, och efter att värdepapperna övergått betala ut kontanterna igen.
Rent spontant verkar det som att bolaget då kommer att ha +/-0 i tillgångar med en kortfristig skuld och kontanter på summa. Går det ändå att tekniskt sett skapa bolaget och omedelbart upprätta kontrollbalansräkning och när värdepapperna övergått till AB är aktiekapitalet återställt, och betala ut skulden (50tkr) igen?
Behöver man ens upprätta KBL om värdepapperna skulle övergå till AB omedelbart eller kort efter (1-2v) det bildats?

Jag vill undvika att bilda AB med apportegendom.

Tack på förhand

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.