Korrekt konto för momsfordran enskild firma

4
Hej,
Jag är lite förvirrad kring de konto i GL som ska debiteras/krediteras när man får tillbaka moms. Jag läste (här https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/momsbetalning.aspx) att för enskild firm ska kontogrupp 16 krediteras och 20 debiteras. Kontogrupp 20 liger under Eget Kapital (hos mig på SAB B1). Jag märkte att jag gjorde debit på bank i 19 och kredit momsfordran 16. Är det fel? Jag menar jag får ju pengar på konto i banken ska inte det konto gå upp då? Tack på förhand till den som kan förtydliga.
Mvh, Mikael
1073
139
Hej, Hur du ska kontera beror på två saker: Hur bokförde du när momsfordran skapades och var har skatteverket betalat ut pengarna. Vid bokföring av inbetald momsfordran ska det konto där momsfordan blev bokförd när den skapades krediteras, bör vara ett 16-konto men kan i vissa program vara 26-konto (redovisningskonto för moms). Sen ska det konto där pengarna hamnade debiteras, om det hamnade på firmans bankkonto ska 19xx debiteras och om det hamnade på ett privat bankkonto ska det debiteras som Eget uttag.
4
Hej Stig och tack för ditt svar! I mitt affärssystem har jag Moms under Skulder, konto 2650 - Moms redovisningskonto (inkl, ut och ingående moms av olika satser som man kan registrera), samt under Tillgångar, konto 1650 - Momsfordran. Det jag gjorde hittills vart att jag debiterade mitt bank konto 19xx och krediterade Momsfordran 1650 när han fick pengar från Skatteverket (då jag lagt mitt företagskonto som mottagarkonto). Kan jag lämna det så här eller bör det läggas om på 2650 och vad är skillnaden egentligen? Jag har ingen utgående moms då all min försäljning går på export så i min verksamhet all moms är fordran. Tack på förhand för ytterligare kommentar. Mvh
1073
139
Som jag skrev tidigare beror det på var aktuell momsfordran bokfördes när den skapades. Om den bokfördes på 1650 är det 1650 som ska krediteras när pengarna kommer från Skatteverket, om den bokfördes på 2650 är det 2650 som ska krediteras.
4
Aha, okay, nu förstod jag äntligen vad menas med att ett momskonto ska vara nollställd. Så jag kollade just mina konto och det visade sig att alla mina moms som jag betalade genom leverantörsfakturor landade på ett konto för Ingående moms (2640 hos mig) och det var alltså debet. Nu när jag får tillbaka moms från Skatteverket måste jag alltså kreditera just detta konto (och debet antigen på eget uttag eller företagskonto beroende) för att det sedan i slutet av perioden blir nollställt. Förstår jag allting rätt nu? Tack igen! Mvh
1073
139
Ja, på ett sätt förstod du rätt. Men, det steg som jag först nu förstår att du har missat är att i slutet av varje momsredovisningsperiod ska bokföras en momsredovisningsverifikation där ingående och utgående moms för perioden nollas och nettot bokförs på antingen momsredovisningskonto 2650 eller momsfordran-konto 1650 (beroende av ifall perioden medfört momsskuld eller momsfordran). Det är sen det kontot som ska debiteras eller krediteras när momsen betalas resp. erhålls som inbetalning. Jag vet inte om ditt bokföringsprogram har någon funktion för att skapa en sån här momsredovisningsverifikation, men det är ju smidigt om så är fallet.
4
Hej. Jag förstår att jag inte riktigt förstår :-). Mitt program (SAP Business One) har flera konto under 26 (Utgående, ingående, Momsredovisningskonto, + annat) och jag kan skapa ytterliggare konto under 26 om så behövs. Jag som sagt bara får tillbaka moms, det blir alltså momsfordran. Jag redovisar moms månadsvis. Vilka konto ska uppdateras när jag får moms utbetald efter varje redovisning? Mvh, Mikael
1073
139
OK, vi tar det från början. 1. Du deklarerar moms månadsvis. Under en månad debet-bokför du löpande ingående moms på aktuellt konto (och skulle även kunna bokföra utgående moms på annat konto fast du inte gör det så jag bortser från det framöver). 2. I slutet av deklarationsperioden (sista dagen i månaden) ska du bokföra en momsredovisningsverifikation där du beräknar total ingående moms som bokförts under månaden. Det beloppet kredit-bokför du på de konton du bokfört det på under månaden (så att saldot på dessa konton blir = 0), sedan debet-bokför du totalbeloppet på konto 1650 Momsfordran. 3. När du sedan erhåller din momsfordran kredit-bokför du det beloppet på konto 1650 Momsfordran och debet-bokför beloppet på det bankkonto där pengarna hamnade.
4
Stort tack för denna detaljerade förklaringen! Nu kommer jag sätta mig för att redigera mina journal entries som jag gjort felaktigt under 2019 (dvs makulera dem gamla och skapa nya). Antar att det går bra med bara en entry i december 2019 för att justera totalbeloppen? Mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.