Hur säljer jag in mitt klädesmärke till butik?

5
1
Hej

Jag funderar på att starta ett klädesmärke och har några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med?

Hur får jag ut mitt klädesmärke på marknaden. Kontaktar man butikerna direkt? Finns det något organiserat event där man kan träffa återförsäljare och sälja in sitt märke?

Hur fungerar det med en agent? Hur kommer jag i kontakt med potentiella agenter?

Någon som har startat sitt eget märke som kan komma med konkreta tips på hur man får ut sitt märke på markanden?

Tack på förhand
367
46
Jag har inte startat märke men har haft många kunder i branschen. Modemässorna i Stockholm och Köpenhamn är viktiga mötesplatser där du träffar både kunder/ÅF och agenter. Sedan blir det att kuska runt i landet med kollektionen och besöka butiker. Kör du hela paketet själv? Är du både designutbildad och har merkantil kompetens? Hur långt har du kommit i processen? Lycka till!
Redaktuellt
5
1
Tack Imre Jag har jobbat som designer i flera år och har ett koncept färdigt som jag tänker satsa på. Jag kommer att starta företaget själv till en början i alla fall. Men försäljning och marknadsföring är inte min starka sida så där behöver jag hjälp.. Så en agent hade varit perfekt för mig. Vad har du för erfarenhet i branschen?
3
Hej! Har också ett klädföretag-helt svenskt, men det är svårt att komma in i butiker- de har sina vanliga trista märken, köper in "mode" höst o vår o måste sen rea bort... suck. Min reas aldrig, det är ett koncept som passar alla-inte mode! Vilken typ av kläder har du, var sys de osv? MvH Inga-Lill
Inga-Lill
5
1
Hej Inga-lill Jag gör pyjamaser till kvinnor och män med mode inriktade print. Jag är i start läge för företaget och har inte dragit igång produktionen ännu. Däremot har jag potentiella fabriker på gång men försöker luska ut marknadsföring och sälj innan jag sätter igång. Hur gjorde du för att få in dina kläder i butik? Kontaktade du butikerna själv eller har du en agent? Säljer du online?
367
46
http://www.nordicfabricfair.se registrera dig där- och framförallt; se till att du är på plats i Borås 24-25 september. Nordens största mötesplats för designers och inköpare när det gäller textila produkter. Betr marknadsföring då gäller det att övertyga en duktig agent. Agenter hittar du hos www.Agenturföretagen.se. Ring dem! (det är dom som ordnar mässan i Borås också) Ligg på och kontakta alla modebloggare. Om du inte kan själv så ta hjälp av någon som kan marknadsföring på sociala media. När du väljer konsult här. Se till att du väljer någon som kan visa upp resultat; Som har referenser och bevis på framgångsrik marknadsföring. Har du gjort läxan med affärsplan och budgetplan ännu? Du kommer snart att märka att just designarbetet är det minsta du kommer att ägna dagen åt när du är igång med ditt företag. Du måste nog vara synlig på mässor och att resa runt och bo på vandrarhem är också stimulerande. Att prata med handlare som står på butiksgolvet är också uppfriskande för kreativiteten. Lycka till!
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.