Fräscha upp sin hemsida. Vad ska jag tänka på?

Jonas Jansson
Hej !
Hur många gånger får jag ett samtal om någon fantastisk leverantör som kan hjälpa mig med min hemsida? Jag skulle tro i snitt 2 per månad iallafall.

Av bekvämlighetsskäl har jag sagt nej till samtliga. Nu har dock vår hemsida levt sedan ca 2010, och är i stort behov av renovering.
Frågan är vad man ska tänka på när man anlitar någon. Idag använder vi oss av Wordpress för att uppdatera etc, och jag tycker det är "så där" . Det är rätt bökigt.
Jag är dock tekniskt lagd och löser det mesta så jag vill ha möjlighet att påverka själv , men tänker mig att någon skall få göra "stommen".

Det är givetvis viktigt för mig att jag kan dela saker enkelt på Facebook ,linkedin etc, samt att jag kan få bra möjligheter till SEO.

Bilderna jag har på sidan är väldigt gamla, och jag har bett mina medarbetare om att ta miljöfoton, men det visar sig att de är bra på mycket, men inte på miljö foton. Så man kanske måste anlita en fotograf?

Vad bör en hemsida kosta? Vilket gränssnitt är bra ( tex wordpress, snowfire etc)

Tacksam för hjälp och idéer
1
Hej! Jag driver en kommunikationsbyrå i Norrköping. Vi gör nästan alla våra kunders hemsidor i Snowfire. Detta beror mycket på att gränssnittet är oerhört genomtänkt av utvecklarna. Det är enkelt för slutanvändaren att själv kunna uppdatera och arbeta med sin hemsida. Eftersom själva plattformen redan finns kan vi som byrå fokusera på det jag anser är det absolut viktigaste - innehållet på hemsidan, texter, bilder, struktur etc. Eftersom att vi inte behöver sitta och programmera och koda hemsidan blir ofta projektet billigare för kunden än om vi hade gjort sidan i exempelvis Wordpress. Men till din fråga - vad bör en hemsida kosta. Det beror självklart på vilka funktioner och omfattningen av hemsidan. Men jag skulle vilja säga att du kan få en riktigt bra bas-hemsida från ca. 7000 kr. Ofta ligger ett projekt till en småföretagare på mellan 8-15 tkr. Tanken kring att använda en professionell fotograf tycker jag är helt rätt tänkt. Bilderna gör så väldig mycket med både utseendet på hemsidan men också i andra kommunikationskanaler. Du får gärna höra av dig om du undrar mer kring Snowfire eller hemsida överlag. // Carl Netz
REFLX Kommunikation [email protected] http://reflx.se
1
Hej Jonas! Det är väldigt svårt att svara på din fråga utan mer information. Hur många besökare har din hemsida? Behövs det komplicerade custom-gjorda funktioner m.m. eller pratar vi om en simpel sida där kunderna kan läsa om ert företag och kontakta er? En hemsida kan kosta allt från 5.000kr till flera hundra tusen beroende på kraven. När det gäller foton är det antagligen billigare att hitta foton på stockphoto sidor som t.ex. istockphoto än att anställa en fotograf. Har du tur kanske du kan hitta något genom google bildsök med, under bildsök gå till tools -> usage rights och välj "labeled for reuse" för att hitta bilder som får användas utan licens. :-) Använder man ett bra tema och rätt plugins så är Wordpress oftast det enklaste och billigaste alternativet för de flesta simpla hemsidor.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.