Kostnad för vatten i enskild näringsverksamhet

6
Nyköpt fastighet med ett boningshus och ett hyreshus. Har en fundering gällande förbrukat vatten och hyreshuset. Får en faktura ställd till mig som ”privatperson” på mitt husnummer som kommer varje månad med en prel. Kostnad på ca 1000kr inc nån avgift. Totalen regleras sedan runt februari vart år då mätarställningen läses av.

Har en inkommande vattenledning till mitt boningshus och därigenom en förgrening till mitt hyreshus som drivs som enskild näringsverksamhet. Ingen flödesmätare finns mellan husen.

Ca 2/3 av det vattnet som mina fastigheter förbrukar är i hyreshuset av hyresgästerna. Hur delar jag upp detta på bästa sätt för att kunna dra förbrukat vatten som en kostnad i min verksamhet och hur bokför man detta? Finns det schablonsiffror att använda sig av när man inte vet. Dvs räkna på antal familjer som brukar ledningen eller hur gör man smidigast.

Följdfrågan blir då om jag måste ställa nån form av faktura till min egen enskilda näringsverksamhet? Eller hur gör jag rent praktiskt ?

Tacksam för svar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.