Försäljning av inventarier

1
Hej,

Jag undrar om det är tillåtet att sälja inventarier från sitt aktiebolag till sig själv privat om man får en professionell värdering på marknadsvärdet på inventarierna och om man upprättar underlag som kan bokföras korrekt. Jag frågar eftersom jag vill frigöra kapital för att kunna betala företagets fasta kostnader under de veckor som jag bestämmer framtiden för bolaget då all efterfrågan har avstannat för tillfället. Jag har varit i kontakt med företag som vanligtvis köper begagnade maskiner men de har stoppat alla intag på grund av Covid-19 läget.

Min andra fråga är om man kan sälja inventarierna till ett annat av sina bolag för ett uppskattat marknadsvärde om det bolaget som man säljer till inte har behov av maskinerna för att producera sina tjänster. Spontant tänker jag att det inte är korrekt att göra så eftersom ett bolag ska bekosta sådant som är nödvändigt för bolagets drift. Jag tänker om man kan bokföra korrekt på något sätt så att företaget inte får fördel av transaktionen ex ingående moms och påverkat resultat.

Min tredje fråga är... Om man har gjort ågot av ovan till marknadsmässiga priser och med dokumentation i bokföringen men ändå väljer konkurs om några månader, har man gjort allting rätt enligt konkursförvaltarens krav? Vad kräver konkursförvaltaren för att man enkelt ska kunna visa att inventarierna har sålts till marknadspris?

Tack så mycket för hjälpen!
103
33
Låna ut pengar till ditt företag istället kanske vore en bättre lösning? .
1
Tack så mycket för svar! Ja, det vore det om jag var säker på när efterfrågan kommer igång igen och att ”räddningsförsöket” funkar. Om den inte funkar kommer jag kanske aldrig få tillbaka mitt lån då inventarierna säljs i panik för väldigt lågt pris. Det finns idag bara skulder till mig själv men jag har ett hyresavtal i två år till som jag tror prioriteras som fordran om kk är sista utvägen. Lite osäker... Därav tänkte jag att det är bättre att ha några inventarier som säkerhet än inget alls.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.