Vem äger pengarna hos ett betalningsinstitut & på ett klientmedelkonto?

0
Hej!

Jag har ett enskilt bolag och har privata skulder (som ej uppkommit genom företaget) hos kronofogden. Eftersom jag har mina skulder hos KFM så har jag inte haft möjlighet att skaffa ett företagskonto hos en bank för att kunna få ett bankgironummer som mina kunder kan betala till. Jag har löst detta genom att registrera ett konto hos betalingsinstitut som heter Bokio där företagets pengar sätt in på ett såkallat klientmedelskonto. Jag har ett unikt bankgiro och en unik användare hos Bokio,

För att ha ett tryggt företagande så vill jag ha möjlighet att spara pengar för skatter och avgifter. Dessa pengar kan jag inte ha på ett ”vanligt” kontot då KFM kan mäta ut det. Obs att spara pengar handlar bara om att skapa ett tryggt företagande. Jag kommer att betala in på mina skulder för att bli skuldfri och vill inte på något sett ”smita” och ”gömma” pengar, vill bara vara lite trygg.

Min fråga till er är; vem äger pengar som finns i ett betalningsinstitut och på ett klientkonto? Är det jag som registrerad användare eller är det betalningsinstitutet? Kan KFM utmäta pengar som finns hos betalningsinstitutet men som finns på min användare? Betalningsinstitutet har registrerat klientmedelskonto hos Handelsbanken.

Tacksam för svar!
1009
206
Hej, Det är du som äger pengarna. Jag är dock osäker på hur Kronofogden agerar. Tar de dessa pengar så kan du få nya skulder som går till Kronofogden för skatter som du inte kan betala. Möjligen kanske de även kan utmäta ditt skattekonto. Jag vet som sagt inte. Mitt råd är att ringa Kronofogden och fråga. De svarar ju ärligt. Du kan ju lägga upp det som att du tänker starta och inte kanske ge ditt personnummer.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.