Ny Kassalag

11
Det finns nu en sida som tar upp problemen.
www.ny-kassalag.se

Om ni har frågor kontakta mig.
758
1
Den statliga kontrollapparaten ligger väl i nivå med det system som fanns [br]under forna Sovjetstaten.[br]Vad blir nästa steg - kanske en fotboja på samtliga företagare :'(
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
11
Jag har fått skäll för att det är jag som skrivt och gjort sidan?
2066
2
Är det en fråga? Ser ingen som skäller på dig för att du gjort en sida.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
11
Ok va bra. Är det någon som har frågor om den nya lagen så är jag lite av en expert. Fråga på :D
720
OK, en fråga då experten. [br][br]En byggfirma gör jobb men fakturerar en accontofaktura på 15.000 innan man påböjar jobbet. Betalningen får man kontant och använder till inköp av material till jobbet. Behöver bolaget ett kassaregister, man hanterar ju kontanta betalningar.[br]är det skillnad om det gäller 5 fakturor?[br]Är det skillnad om man inte skriver faktura utan bara gör avdrag för "acconto-beloppet" på slutfakturan
11
Hej! Fick forska lite....[br][br]Lagen om kassaregister gäller företag som säljer varor eller tjänster mot[br]kontant betalning, till kontant betalning räknas även betalning med[br]kontokort.[br][br]Undantagna från kravet på att ha ett certifierat kassaregister är följande[br]verksamheter:[br][br]  - verksamheter med obetydlig omfattning dvs. den kontanta försäljningen[br]  under året är lägre än fyra prisbasbelopp (för 2009 är ett prisbasbelopp[br]  42 800 kr)[br]  - organisationer som är befriade från skattskyldighet enligt[br]  inkomstskattelagen för inkomster från  försäljning av varor eller[br]  tjänster[br]  - taxi[br]  - distans- och hemförsäljning[br]  - varuautomater och liknande[br]  - automatspel enligt lotterilagen[br]  - torg- och marknadshandel[br][br]Om ni tar emot kontant betalning under året som överstiger fyra[br]prisbasbelopp och något annat undantag enligt ovan inte är tillämpligt[br]omfattas företaget av kassaregisterlagens skyldigheter. Detta gäller dock[br]inte om företagets kontanta försäljning endast sker rent undantagsvis. Här[br]görs prövning av om den kontanta försäljningen uppgår till högst två (2) %[br]av företagets försäljning under kalenderåret eller förekommer högst tolv[br]dagar per år. Överskrids en av dessa gränser innebär det krav på[br]kassaregister.[br][br]Ang. s.k. accontofaktura gäller följande. Om ni skriver ut en faktura, en[br]s.k. kontantfaktura, i samband med betalningen omfattas inte denna[br]transaktion av reglerna om kassaregister. Om ni däremot inte utfärdar en[br]faktura är det en kontant betalning. Är inte undantagen ovan tillämpliga[br]ska betalningen registreras i ett certifierat kassaregister.[br][br]Med vänliga hälsningar[br]Lennart Norberg[br]Skatteverket, Servicejouren[br][br]http://www.ny-kassalag.se[br][br]Toffel Magnus Hellström[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.