Domäner till salu

18
prez.se
5000 SEK
Förslag: Sajt där man kan presentera sig, skriva sin "prez". Eller om man är "prez", president?

rökt.se
5000 SEK
Förslag: Om man är rökt, eller säljer nåt som är rökt?

stök.se
5000 SEK
Förslag: Sajter som handlar om stök, kanske städbolag?

godaråd.se
5000 SEK
Förslag: Rådgivning i olika former.

nätråd.se
3000 SEK
Förslag: Rådgivning på nätet. Eller rådgivning om nätet? Surfsäkerhet, eller nätverksdesign...

konsultbyrå.se
5000 SEK
Förslag: En sajt som refererar till olika konsultbyråer, guidar dig till rätt konsult? Eller om du bara har en konsultbyrå...

telebutik.se
5000 SEK
Förslag: Om du säljer telefoner, tillbehör, eller kanske abonnemang på telefoni i någon form.

färsk.se & färskt.se
4000 SEK eller 6000 SEK för båda
Förslag: Sajt för sånt som är färskt, kanske färsk på arbetsmarknaden? Eller en salladsbar eller annat livsmedel som är färskt?

Även vuxendomäner finns.
758
1
Hur kan du sälja domäner som du inte äger?[br]Flera av dom domäner som du gör reklam för är lediga :LOOOL
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1324
2
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3884.msg18224#msg18224 date=1210600883][br]Hur kan du sälja domäner som du inte äger?[br]Flera av dom domäner som du gör reklam för är lediga :LOOOL[br][/quote][br][br]Var hittar du att dom är lediga. Loopia's whois rapporterar alla som upptagna. [br][br]Hans
3
Jag tror nog du kommer få svårt att sälja de där domänerna, speciellt när du inte har motsvarande icke-IDN domäner, t.ex. rokt.se/stok.se/konsultbyra.se. Många i Sverige vet inte om att man kan skriva å/ä/ö i webbadressen.[br]Att du sedan tar 5000kr för dom när man kan registrera .com/net adresserna för 40kr är lite väl optimistiskt av dig, speciellt med tanke på kvalitéen på de där domänerna.[br][br]Men lycka till med försäljningen![br][br]Du ska nog regga domänerna nedan också innan någon tar dom.  ;)[br][br]prez.nu[br]rökt.com/net[br]stök.com/net[br]konsultbyrå.net[br]nätråd.com/net[br]telebutik.nu[br]färsk.com/net[br]färskt.com/net
109
usch ge honom inte tips på andra domäner att sno.. jag är så trött på sånna där "skojare" som sitter och registrerar alla tänkbara domäner.. sen när någon seriös handlare vill ha en domän till sin verksamhet måste de köpa den för flera tusen eller så ligger det någon allmän "reklam" sida där..    :(  [br][br]Samma med de som registrerar felstavningar av kända varumärken/siter för att försöka sno in klick.[br][br]Hade gigantiska problem när jag och en bekant skulle starta webbutik och försökte hitta ett bra domännamn, typ 40% av alla namn vi kom på var reggade av någon som sedan bara skulle sälja domänen..  :'(
3
Jo jag stör mig på såna personer också. Men det värsta är ju att vissa registrerar dom mest värdelösa domännamnen och sen tror att dom kan sälja dom för flera tusen, vad tänker dom med?[br][br]Jag har läst någonstans att mindre än 10% av alla sidor på internet är riktiga webbsidor, resten ägs av såna skojare. Med 11.5 miljoner domäner till salu på SEDO är det inte så konstigt.
456
1
Dessutom är det domäner med specialtecken (å,ä & ö) vilket många webbhotell i stort sett gav bort för en tid sedan...
2066
2
Varför verkar så många irritera sig på en affärsidé som inte nämnvärt stör er? Att någon registrerat ett domännamn ni vill ha? Så är det ju med mycket, den som kommer först får det den vill ha. I så fall tycker jag patent är en mycket värre konstruktion, där man hindrar någon annan att använda samma teknik eller lösning i en annan produkt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
3
Själva affärsidéen stör jag mig inte på, kan bara gratulera alla som blivit miljonär på det! Det jag stör mig på är alla nybörjare som vill pröva lyckan och registrerar en massa löjliga, värdelösa domäner och sedan försöker sälja dom för 5000-1 000 000 kr och seriöst tror att någon ska köpa dom.[br]T.ex. en kille på missdomain som har 271 kassa domäner till salu för €65000 styck, alltså ca 606000 kr vill han ha för varje domän. Auktionerna har legat uppe sedan 7:e januari och han har inte fått något sålt än så länge. Visst, säljer han en enda av domänerna så har han tjänat två årslöner, så man kan ju förstå resonemanget om varför han gör det.[br][br]Klart man förstår att dom vill tjäna pengar, men vissa domännamn man ser till salu undrar man ju vad dom tänkte med när dom registrerade dem.[br][br]Patent är jobbigt då det inte är en själv som äger det! Men när man väl kommer på en snilleblixt som förändrar världen så känns det nog fint att äga patentet  8)[br]Inte för att storföretagen skulle bry sig om patent om det var någon random Svensson som ägde det. Dom skulle bara köra över dig med sina advokater och miljarder i bakfickan.[br][br]Men nog med OT från mig! Over and out.[br]Om moderatorn tycker det är mycket OT får du gärna rensa upp tråden.
640
5
Hej! [br][br]Detta är väl inget att störa sig på  :blink Det är valfritt för alla att regga de domäner man vill och eftersom det är en "ändlig resurs" är det smart att ta för sig.[br][br]Tycker själv det är synd att alla oljekällor är inmutade. Själv skulle jag ha betydligt bättre användning för oljan än dess nuvarande ägare och använda källorna på ett seriöst vis  ;-)[br][br]När det gäller värdet på domänerna så är det som vanligt att det sitter i betraktarens ögon. Vill man verkligen ha en domän så är ju knappast 5000 mycket pengar. [br][br]Nu tycker jag vi låter pickopack få försöka sälja sina domäner bäst han vill. Han har ändå postat i till salu tavlan , inte feedback  :nicka[br][br]MVH[br][br]R[br][br][br][br][br][br]
18
Angående invändningen att det på nåt sätt skulle vara oetiskt att muta in namn, så förstår jag tanken, men svarar "don't hate the player, hate the game". Den som tycker på detta sätt, borde väl göra klokare i att lägga sin tid på att kämpa för att återfå de ålderdomligare domänbokningsreglerna, snarare än att moralisera över folk som investerar i en ändlig resurs.[br][br]Och angående invändningen att det skulle vara en dålig affärsidé eller att prissättningen är för optimistisk etc, tja, det är väl min huvudvärk isåfall. Kan bara kort förklara att även om sannolikheten att någon blir såld de närmsta åren kanske är låg, så är priset som rätt kund är benägen att betala desto högre.[br][br]Tänka sig att det, på ett forum för företagare, finns folk som har tid över att moralisera över andras sysslor/bisysslor.[br]
456
1
Jag ser inga problem med denna typ av verksamhet. Ungefär som att man hittar konkursbon som sedan säljer ut lite dyrare.. Även där skor man sig i vissa fall på annans bekostnad ;)
18
Ja, och vad är "sko sig på någon annans bekostnad", annat än en negativt formulerad synonym till att [u]skapa mervärde[/u]. Typiskt svenskt.
456
1
Ok.. Då skriver jag istället att all sorts handel handlar om att köpa billigt och sälja dyrare till människor som inte har samma resurser. På så sätt tjänar man pengar...[br][br]Beroende på förutsättningar så kan man köpa mer eller mindre och tjäna pengar på det. Den som köper gör det av egen kostnad. Vad är det konstiga?[br][br]Negativ?  :nono

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.