Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hon gör succé med produkten utan namn

Dela artikeln
måndag, 16 september 2013 0

kakfatspinneKlaudia Rudin driver inte bara en webbutik för privatpersoner utan arbetar också som grossist. Men det finns något annat som särskiljer henne ännu mer från andra entreprenörer: produkten hon säljer har än så länge inget officiellt namn.

- Jag har fått rådet att namnge den men hittills har jag inte hittat något uttryck som känns rätt, menar hon. Samtidigt kan jag tycka att det känns ganska fascinerande att kunna bygga en hel verksamhet på en produkt som jag inte ens har döpt än.

Somliga kallar produkten för ett ”kakfatsstativ”, andra föredrar ”kakfatställning” men Klaudia Rudin brukar själv referera till den som en ”kakfatspinne”. Det är hon som importerar produkten och hon säljer den, tillsammans med en kakelborr och instruktioner, till alla som vill ha möjligheten att producera egna kakfat.

- Det fungerar så att jag tillhandahåller redskapen och förklarar hur man ska gå till väga så får kunderna sedan skapa dem själva, förklarar hon. Det är ett ”Do it yourself-koncept” helt enkelt.

Klaudia upptäckte tidigt att de flesta redan hade en massa porslin hemma som kunde återanvändas så det var inget hon skulle fokusera på. Att ha något som håller ihop faten, så att de kan ställas över varandra, var däremot något nytt.

- När jag insåg att jag hade en riktigt bra idé, och påbörjade verksamheten, köpte jag en färdig lösning från Wikinggruppen för att kunna starta igång en webbutik, delar hon med sig. Sen ställde jag ut på Formex, som är norra Europas grossistmässa, för att visa att jag fanns. Dit går i princip alla som har butiker och handlar inför varje säsong.

En livsstil

Den stora framgången kom däremot när Klaudia fick tipset att kontakta bloggare. Hon hörde av sig till två stycken som fick testa produkten för att sedan berätta för andra om sina åsikter och betygsätta den.

- Jag hade hört att ”om en bloggare skriver om en viss tröja så tar den slut efter en halv dag” men jag hade svårt att tro att detta stämde, erkänner hon.

Det visade sig ändå att bloggare hade en kraftig påverkan då hon började få fler och fler besökare till sin sida och därmed också nya kunder. I nuvarande stund har hon, på ett och ett halvt år, hunnit få inte mindre än 300 återförsäljare i Norden och Europa.

- Och än idag hittar människor till min webbshop tack vare bloggar har jag märkt, berättar hon. Sen har också tidningar, som Dagens Nyheter, hört av sig för att få mer information efter att jag har visat upp mig på mässor. Jag har inte behövt försöka få dem intresserade utan de har kommit till mig direkt.

För Klaudia är innebörden att vara entreprenör mer än endast ett yrke:

- Det medför att du har ett stort intresse för allt inom egenföretagande. Det är en livsstil. Du ser på TV-program om det och läser böcker om det för att lära dig ännu mer och blir sporrad av de som lyckas när du själv inte har fullt upp med att arbeta med dina egna idéer. Du går på träffar och nätverkar med likasinnade.

”Världens bästa grej”

Det bästa med Klaudias arbete, enligt henne själv, är den positiva respons hon får av kunderna.

- Folk blir så otroligt glada, berättar hon. De menar att de har fått tag i ”världens bästa grej”.

Hon anser att hon är oerhört tursam som får hålla på med sina drömmar och tycker att det är väldigt skönt att kunna styra över sin egen tid.

- Jag får lite mer frihet och slipper ”ekorrhjulet”, säger hon och skrattar. På det stora har jag det mycket lugnare än andra även om det blir en hel del stressiga perioder emellanåt.

När de flesta tar det lugnt under sommaren har Klaudia väldigt mycket att göra. Hon har två högsäsonger, en från början av juni och en runt juletid. Men när hon väl får tid över spenderar hon mer än gärna tid med familjen, går på loppmarknader, reser eller inspireras av andra.

- Ibland önskar jag faktiskt att jag kunde stanna tiden, menar hon. Jag har fött tre barn på fyra år så det har alltid varit väldigt intensivt och det är nu det har blivit mycket enklare att vara förälder, men de växer också upp väldigt fort. Jag vill bara kunna stanna upp och hinna njuta av lugnet tillsammans med barnen, min man och kaninerna, men det gör också att jag är mer än tacksam att jag som entreprenör själv kan lägga upp mina tider och planera mitt arbete.

En expanderande process

Klaudia driver själv sin verksamhet, med hjälp av några i sin omgivning, men menar att hon skulle behöva anställda som hjälper till i framtiden. Hon håller just nu på att starta upp i Finland samtidigt som hon översätter hela sin sajt till engelska för att få den mer internationell.

- Det borde jag ha gjort för längesedan, medger hon. Men det har varit en prioriteringsfråga.

Hon har också andra planer och drömmar som hon vill förverkliga men väljer att inte avslöja dem i nuläget.

- Först måste jag se till att jag har råd att anställa personal så att jag kan fortsätta utveckla det här, menar hon. Sen kan jag ta tag i alla mina andra idéer och projekt men vad det är får ni se sen. I höst gäller mottot: full full fart framåt!

Tips till dig som drömmer om att starta eget:

  • Våga!
  • Lyssna på dem som för dig framåt och inte på dem som försöker bromsa dig!
  • Gör inte allting själv, ta hjälp av dem som finns i din omgivning – åtminstone till en början!
  • Ha inte så höga krav, IKEA eller Ullared byggdes inte på en dag!
  • Ha ett mål att fästa ögonen på men dra ner ambitionsnivån på det från starten så att du börjar i en liten skala!

Senaste nytt

Välj kommun från listan