Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat?

Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat? 22 feb 2008 06:54 #16287

Hej!
Har precis skickat in ansökan om bolagsregistrering (av aktiebolag) till bolagsverket och denna process lär ta åtminstone 2 veckor. Först därefter kan jag ansöka om f-skatt och momsredovisning vilket lär ta ytterligare 2 veckor. Det innebär att jag inte kan börja "handla i företaget" på minst en månad.

Skulle dock gärna vilja börja införskaffa inventarier så fort som möjligt då jag har tillgång till lokalen från 1 mars. Skulle alltså vara skönt att börja inreda mm så fort som möjligt.

Min fråga är då om det går att lösa på något sätt? Kan jag göra inköp innan bolaget är bildat och innan f-skatt och moms är klart? Går det då att ta upp det i företaget på något sätt eller måste jag helt enkelt göra dessa inköp som privatperson och därmed missa möjligheten att dra av kostnaderna och momsen?

Tacksam för svar!

Mvh
Delpero

SV: Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat? 22 feb 2008 08:02 #16288

Du får plocka in inköp gjorda upp till (tror jag) ett år innan om de uppenbarligen är till företaget. En månad är i vilket fall inga som helst problem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat? 22 feb 2008 09:12 #16290

Hej Jonathan!
Tack för svaret men är du säker att det gäller för aktiebolag? Jag vet nämligen att man kan göra så om man har enskild firma eller handelsbolag men är osäker på att det är ok när det gäller aktiebolag.
mvh

SV: Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat? 03 maj 2008 04:08 #17979

Jag hoppar in lite i posten, sökte precis efter en liknande tråd och snubblade på denna.
Jag har precis (1 vecka sedan) fått ut en registrerings-slip från skatteverket med godkänd moms/vat kod, så min firma är nu officielt igång.
Dock har jag köpt saker som jag både kommer använda enbart till 100% i firman tidigare, och dessutom kommer jag ta av ett privat "lager" av diverse saker som kommer behövas och säljas till kunder (tex. nätverkskabel, datorutrustning som jag säljer till kunder och div. lösa småsaker).

Kan jag "sälja" över ett lager med saker till firman, och få ut pengar för det?
Eller kommer det klassas som något smygförsök att få ut pengar..?

Handlar om saker för kanske runt 6-7000, så inga stora pengar direkt heller, mer att jag vill att firman äger det som jag säljer via den, annars blir det lite rörigt tycker jag.
Plus att det antagligen är bra att ha ett inköpskvitto på något som man sedan säljer till kunden?

SV: Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat? 03 maj 2008 07:43 #17983


Hej Jonathan!
Tack för svaret men är du säker att det gäller för aktiebolag? Jag vet nämligen att man kan göra så om man har enskild firma eller handelsbolag men är osäker på att det är ok när det gäller aktiebolag.


Har helt missat att svara på detta. Jag har aldrig varit i den situationen, så jag är inte 100% säker, men jag har mycket svårt att tro att det skulle vara några problem om det är uppenbart att det är till ditt företag. Be dem dessutom skriva "<Företagsnamn> UB" (Under Bildande) på faktura/kvitto så framgår det ännu tydligare.



Jag har precis (1 vecka sedan) fått ut en registrerings-slip från skatteverket med godkänd moms/vat kod, så min firma är nu officielt igång.


Aktiebolag?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat? 03 maj 2008 09:16 #17984



Jag har precis (1 vecka sedan) fått ut en registrerings-slip från skatteverket med godkänd moms/vat kod, så min firma är nu officielt igång.


Aktiebolag?


Nej, Enskild Firma är det jag har startat.

SV: Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat? 03 maj 2008 09:34 #17985


Dock har jag köpt saker som jag både kommer använda enbart till 100% i firman tidigare


Är det inom ett år innan du startat företaget och du har kvitton på det är det bara att plocka in.

och dessutom kommer jag ta av ett privat "lager" av diverse saker som kommer behövas och säljas till kunder (tex. nätverkskabel, datorutrustning som jag säljer till kunder och div. lösa småsaker).

Kan jag "sälja" över ett lager med saker till firman, och få ut pengar för det?
Eller kommer det klassas som något smygförsök att få ut pengar..?


Gör en inventering och uppskatta lagrets värde (så korrekt du kan, gärna med referenser till kvitton eller priser). Sen blir det en egen insättning i ditt företag, du får dock inte dra någon moms för det.

Så länge du gör en rättvis uppskattning är det inget fusk med det, det är ju saker du betalt för som privatperson, men som du nu kommer sälja via ditt företag.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Välj kommun från listan