Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så ökar du din ROI på digital marknadsföring

Dela artikeln
tisdag, 03 juli 2018 0
Så ökar du din ROI på digital marknadsföring

Företag som växer bör lägga en betydande andel av sin budget på marknadsföring. Där vi är idag och är på väg är det sannolikt att stor del av budgeten bör läggas på digital marknadsföring - där du får trafik in till er hemsida som sedan ska övertyga den potentiella kunden att köpa.

Hur väl en hemsida presterar skiljer sig inte sällan så mycket som 2% - 8%. Detta innebär att hemsidan som konverterar 8% kan lägga en fjärdedel av pengarna på marknadsföring - och få samma antal nya kunder.

I detta inlägget kommer vi ge en introduktion till hur man kan uppgradera sin webbdesign. Detta delas in i två steg - Analys och generella tips. Inlägget lämpar sig bra för dig som har en hemsida eller som vill börja jobba som webbdesigner.

Analys

Analysfasen handlar om att få in så mycket information som möjligt. Både hårddragen data, men också mjukare värden. Det primära målet är att sluta behöva gissa, utan agera på fakta.

Se över bounce rate

I de två första stegen av analysen kommer vi se över två delar ni vill ha koll på. Båda hittar ni på Google Analytics - har ni inte redan ett konto bör ni skaffa detta och börja samla in data redan nu.

Det första ni bör se över är er bounce rate (eller avvisningsfrekvens). Om denna är mycket hög innebär det att ingen klickar sig vidare från den sida de landar på. Detta brukar visa på ett lågt engagemang och intresse från besökaren. Observera att denna inte är ett problem om tanken är att de ska besöka en sida - exempelvis för one-page-scroll eller ett ordlexikon.

Se över var besökarna klickar runt sig

Den andra delen man kan se är något som kallas “beteendeflöde”. Här kan man se precis hur besökarna klickar sig runt. Man får aggregerad data för hur många % som går till vilken sida. Det gör det möjligt för er att optimera de undersidor som era potentiella kunder tycker är viktiga.

Analysera skrolldjup, klick och videoinspelningar

Allt detta går att få ur ett och samma verktyg. Vi brukar rekommendera Hotjar, men det finns andra alternativ. Det ni vill se här är alltså hur djupt besökaren faktiskt går. Var de klickar (och inte). Man kan dessutom se videoinspelningar för exakt hur den potentiella kunden använder er hemsida. Här blir det enkelt att se om det är något på hemsidan som är otydligt.

Förbättringsåtgärder

Efter analysen får man rada upp alla åtgärder. Oftast landar det i unikt anpassade justeringar. Nedan kommer några generella tips för vad som brukar ge stor effekt.

Social proof, referenser eller intyg

Att köpa eller förlita sig på ett företag efter att man besökt en hemsida kan i många fall vara svårt. För att underlätta besökaren att köpa behöver ni visa att andra gillar er på ett övertygande sätt, man behöver visa referenser och man kan dessutom visa upp eventuella intyg eller certifikat.

Överväg att ta bort element och text

Allt för ofta möts man av en vägg av information och text. Internetanvändare är “stressade” och får för mycket information. Det ideala är att man möts av ett kort och koncist meddelande med minimalistisk design och ett tydligt nästa steg. Överväg därför att ta bort text och innehåll, även om det är bra. Ett alternativ är att man lägger detta i en pop-up, på en undersida eller under en “läs mer” knapp som gör att mer text visas. Då kombinerar ni matnyttig information med enkelheten. En duktig webbdesigner inkluderar detta i designen.

Bli excellent på copy

Text på hemsidor görs vanligtvis i samband med lansering. Sedan glömmer många bort texten och låter den vara. Att gå tillbaka med förnyad kunskap om ens kunder för att sedan anpassa och finslipa texten kan göra hela skillnaden. I slutändan göra köp baserat på en magkänsla. Om texten sitter ökar sannolikheten att användaren faller för er.

CrazyEgg (heatmap) gör allt ovan riktigt bra.

crazyegg

Minimalistisk och underbar design. Excellent copy. Tydligt nästa steg. Logotyper som ger förtroende.

Ta nya bilder och/eller börja använd videos

Sällan investerar företag i nya bilder. Dessa kan användas både på sociala medier, i tryckmaterial och på hemsidan. Det ger ett långt mer personligt intryck än de vanliga köpta bilderna som lyser igenom.

Något man också bör överväga är om man ska inkludera en video. Dessa säljer oftast riktigt bra och går i linje med internetanvändarens lathet, att man vill ha allt serverat. Det finns studier som visar på magiska resultat. Har ni någon som trivs framför kameran på kontoret kan detta vara en enkel insats som direkt ger er ökad försäljning. Principen “Better done than perfect” kan appliceras här. Och så fort ni ser om just detta är ett vinnande koncept för er kan ni välja att investera mer eller mindre här.

Snabba upp hemsidan och implementera SSL

Två enkla åtgärder ni kan ta till och skicka till er webbyrå är att be dem snabba upp hemsidan och implementera SSL (https). Det förstnämnda har vid flertalet studier visat både ge en boost på Google och ökad försäljning. Detta är framför allt viktigt för mobilen - så glöm inte bort den. Https gör hemsidan något mer säker då det krypterar information. För bara något år sedan var det enbart stora företag som hade detta - vilket gjorde att hemsidan kändes mer trovärdig. Så här ser det ut:

ssl-http-saker-sida

Men nu är det mer eller mindre ett krav. Framför allt på grund av Google Chrome som markerar hemsidor som “inte säker” i rött när man saknar SSL certifikat. Vet man inte varför Chrome markerar hemsidan som “inte säker” blir man också orolig och risken ökar att besökaren bestämmer sig för att klicka ner hemsidan.

Har man analysen gjord enligt ovan och gör samtliga åtgärder ovan är ni en bra bit på vägen till 8% konvertering. Ett inlägg från Sunbird.

Välj kommun från listan