Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Konsten att driva lönsamt företag utan butik och hemsida

Dela artikeln
tisdag, 27 september 2011 0
Konsten att driva lönsamt företag på eBay, Tradera och Amazon Konsten att driva lönsamt företag på eBay, Tradera och Amazon

Många som vill starta upp ett företag och komma igång med sin försäljning riskerar att fastna i ett webbträsk med hemsidebyggande, e-handelsval, micklande med betallösningar och liknande hinder.

Det här kan också vara vanliga bekymmer för företagare som redan är igång, som kanske har både e-handelslösning, hemsida och butik ”på stan” men som inte når nödvändig lönsamhet.

Prioritet nr. 1 borde vara inkomsterna
Och prioritet nr 2: kunskap. Nämligen vetskapen om att du kan tjäna pengar och leva på affärsidén innan du kastar dig in i webbteknologi och andra kostsamma digitala experiment.

Satsa ingenting förrän du vet vad du kommer att tjäna!
En god regel som vi hämtar från reklamvetenskapens värld är att inte investera pengar i marknadsföring och logistik om du inte på förhand vet vad du kommer att tjäna på satsningen.

Lösningen är gratis medlemskap på färdiga e-handelsmarknader
Här finns fler än en kvarts miljard registrerade internetköpvana kundämnen på marknadstorget. Och klappade och klara e-handelsystem med säkra betallösningar.

Testa, prova, kolla och jämför
Här kan den som lätt vill testa försäljningspotentialen; ta reda på prisnivån, vad marknaden vill ha och är beredd att betala, kolla hur konkurrensen ser ut och snabbt lära sig den effektivaste säljrutinen.

Traderas och eBays loggaMarknadsplatserna heter eBay och Tradera

På ebay och Tradera kan du sälja i minut till fast pris eller på auktion om du så önskar. Här får du garanterat lägre säljkostnader än någon annanstans och säkra affärer med pengarna på kontot innan du skickar varan.

Här finns dina kundämnen, garanterat
Oberoende vad för slags produkt du har, så kan du vara helt säker på att just nu i detta ögonblick när du läser detta, så sitter det mellan 10 000-60 000 personer framför sina datorer med betalkort i händerna beredda att köpa en sådan vara som du vill sälja.

Gratis skyltfönster
Här kan du visa upp ditt företag och dina varor med en egen gratis sida på detta gigantiska marknadstorg. Och din produktannons kostar mindre än en kopp kaffe när du annonserar. Visst är det värt att testa en sådan marknadsplats, inte sant?

Det här behöver du för att sälja på eBay och Tradera

Dator, scanner/kopiator/printer och en digitalkamera är allt du behöver för att lyckas på eBay och Tradera. Det blir dina säljverktyg. Plus din entreprenörs-nyfikenhet och arbetslust. Arbetsfria inkomster finns nämligen inte. Men det visste du väl redan – eller hur?

Internethandel är renodlad postorder, bara lite mer digital
På nätet blir direktmarknadsföringens villkor och lagar tydliga. Här gäller det att kunna besvara en tänkbar kunds frågor innan de ställs. Det gäller att ha en klar bild av vilka man har att göra med. Här precis som i all annan försäljning så har du tre aktörer som skall påverkas;

Tre viktiga figurer
Kundämnet, Prospekt och Kunden. Samma person i olika skepnader.

Kundämnen ger dig inga pengar. Prospekt som kan visa köpsignaler köper heller ingenting. Det är bara den som köper och ger dig sina pengar, som är värd namnet kund.

Gäller inom all försäljning – också på nätet
Du måste kunna dra kundämnet över prospektstadiet för att kunna förvandla vederbörande till köpande kund. Man kan lika gärna kalla de här figurerna för Larv, Puppa och Fjäril.

Om du lyckas förvandla ett kundämne till köpande kund genom ett knapptryck får du Nobelpriset i ekonomi. Kan du förvandla en larv till fjäril på samma sätt så sopar du hem Nobelpriset i biologi samtidigt.

På eBay och Tradera kan du sälja i princip allting

Vad kan man sälja på eBay och Tradera frågar kanske du? Tjänster, B2B och konsumentvaror. Allt som är lagligt. Det kan finnas nationella skillnader här vid lag men det reglerar ju ofta kundämnen och prospekt på egen hand.

Har du bra koll på produktområdet så är det en fördel och ofta roligare. Du kan naturligtvis använda din säljteknik på alla slags varor men behöver kanske läsa på lite extra om produkten är en nyhet för dig.

Så här får du en klar marknadsbild och prisbild
Marknadsundersökningar är lättare att genomföra här. En första koll på marknaden för din produkt är att söka efter just dessa varor på eBay och Tradera. Du ser lätt hur konkurrensen ser ut och du ser prisbilden. På eBay kan du lätt kolla vad en sådan vara haft för prislapp ursprungligen och vad den sålts för. (Kolla i vänsterspalten på eBay-sidan som du får upp när du söker din produkt efter under rubriken ”Completed listings”, så får du direktbesked om uppnådda priser; sålda och osålda varor den senaste månaden.

Vad skall jag sälja och hur skall jag prissätta för att maximera min vinst?

Avancerad marknadsinformation om t.ex. vilka sökord köparna använder när de söker din produkt, eller när på dagen, veckan, året just din vara är mest lättsåld. Även vilket pris du kan förvänta och du får superkoll på hur dina konkurrenter agerar – allt kan du kartlägga genom att ansluta dig till t.ex. Terapeak, ett av många Sales Support Program som finns om eBay-handel. Gratis hjälp med egen eBay-butik, bildlagring, automatiska transaktionsrutiner, statistik och administration får du av t.ex. Vendio, en av mången säljservice organisationer.

Läs fortsättningen - Hur du utformar säljande annonser på eBay och Tradera

Senaste nytt

Välj kommun från listan