av Kristina Höghielm
Kristina Höghielm
0 följer
1 följare
1 foruminlägg
4 artiklar

Tips för att mästra tiden.

Det är mycket en företagare ska tänka på. I en serie om tre artiklar om företagande har jag valt att börja med tidshanteringen. Att kunna hantera tid i förändringarnas tider är ett måste för att både du och företaget ska ha hälsan och hänga med i utvecklingen. Denna artikel handlar om företagande och hur tidsbristen bemästras med hjälp av en effektiv modell. Tidsbristen kan vara så stressande för människor att det kan sluta i utbrändhet. Syftet med denna artikel är att du som företagare ska få tillgång till en metod som ger möjlighet till att ta kontrollen över din tid och därmed skapa ett lugnare tempo under veckan. Genom struktur frigör du många timmar varje vecka!

Inledning

 

Tre frågor till dig som företagsledare att besvara:

1.Vilka är ditt företags 3 mäktigaste styrkor?

2.Vilka är de tre största utmaningarna i ditt företag?

3.Hur skiljer sig ditt företag från konkurrenterna?

Vad förväntas av dig som företagare?

Det finns 1136132 företag i Sverige (källa eknomifakta.se) varav 99,9% är mikro, små och medelstora företag. De allra flesta är mikro och småföretagare. Mikroföretagen (färre än 10 anställda) utgör 23,8% och småföretagen 3,0 % och enmansföretagen utgör 72,6%.

Som företagare ska du inte bara se till att du motsvarar kundernas förväntningar, du ska helst ligga ett steg före för att vara beredd att ta nästa steg i företagsutvecklingen. Inte nådigt vad som åligger en företagare. Och då har vi bara skrapat på ytan.

En av de största utmaningarna en företagare har är tidsbristen

De flesta företagare har en utmaning som är större än alla de andra nämligen tidsbristen. De flesta har bara tid till att hantera de mest akuta uppgifterna. Därför är tidseffektivisering det första man som företagare bör ta tag i. Effektivisera den är fullt möjligt.

Först då du effektiviserat tiden, skapar du utrymme som gör att du slipper skjuta upp saker som du vet ligger i pipan men som aldrig hinns med. I förändringens tider är det viktigt att ha tid för att utveckla företaget.

Här följer några tips, som många av mina klienter anser ha räddat både karriären och deras vardag hemma. Här har jag satt upp en mall för hantering av din tid. Jag tar inte upp tidseffektivisering för anställda, tillverkning, administration etc. Detta gäller för dig som är företagare.

Time Mastery- Mästra, ta kontrollen över din tid

Time Mastery är namnet på modellen och är skapat av Tony Robbins, den världsberömde affärs och livscoachen som fått många att se sin verklighet på ett helt nytt sätt och effektiviserat hanteringen av affärer. Så låt oss börja med att effektivisera tiden.

Två frågor:

1. Vem styr ditt liv? Behöver du ändra på det?
2. Vad styr ditt liv? Behöver du ändra på det?

Tips hur du effektiviserar din tid

Många som arbetat som chefscoacher har sett hur tidsbrist sakta men säkert bryter ner en människa.

Min klient, en högt uppsatt person i en stor organisation ville inte ha mig som coach! Varför? Det var inte hon själv som valde mig utan hennes chef. Så hon skrattade åt mig och sa att om jag kunde frigöra 3 timmar i veckan, få bort hennes dåliga självkänsla på en månad så skulle hon nog tycka att det var värt tiden att sitta med mig!

Vi lyckades frigöra 3 timmar per dag! Hur kunde detta ske? Vi fann och tog tag i hennes rädsla för att delegera. Hennes dagar gick åt till att peta i allt och till och med i vissa fall utföra jobbet istället för att ha tilliten till personalen. Genom Time Mastery konceptet kommer du också att hitta varför du kan frigöra tid.

Veckans 168 timmar

1. Veckan har 168 timmar. Ta reda på hur många arbetstimmar du avverkar per vecka. Kanske 50, 60 timmar per vecka. Låt säga att du jobbar 60 timmar per vecka. 

2. Du har nu 108 timmar kvar. Ta bort 56 timmar till din sömn (om du sover mindre än 8 timmar finns mentala övningar som får dig att somna om!)

3. Du har nu 52 timmar kvar. Så tar vi bort 20 timmar för hemmaarbetet (Du kanske har mer?)

4. Så tar vi bort 7 timmar i veckan för att pendla

Du har nu 25 timmar kvar. Hur utnyttjar du veckans arbetstimmar? Hur mycket unnar du dig privat? Hemmasysslorna- kan de fördelas annorlunda?

Använd bulksystemet

Nu kommer det intressanta här. Nu kartlägger vi vad vi gör i veckan.

Gör en vanlig att-göra-lista. Skriv ner huller om buller vad som ska göras. Precis allt. Eftersom vi människor har en tendens att hålla bättre ordning på 3 saker så delar vi in sysslorna i 3 grupper.

1.Jobbet allt vad som tillhör jobbet samlar du här

2.Hemmet-allt som tillhör hemmasysslor samlas här. Här ingår att hämta barnen, skolaktiviteter, barnens aktiviteter.mm.

3.Egen tid – allt som tillhör din tid du vill avsätta helt privat samlar du här. Gymmet, kurser,åka bort etc

Därför tog Gunde Svan sju Guld

Gunde Svan tog inte 7 guld varav 4 i OS bara så där. Nej han hade minutiöst mätt tiden för varje liten detalj, för att kunna spara tiondels, även hundradelssekunder. Det som skiljer ettan från tvåan. Han lärde till exempel sina funktionärer att ge honom drycken i en pappersmugg då han kom farande i spåret på ett mycket effektivare sätt. Varför gjorde han det? Jo syftet var ju naturligtvis att effektivisera tid för att VINNA GULD.

Vilka är dina målsättningar? Varför?

Skriv syftet med varje uppgift: Ange för varje uppgift varför du gör uppgiften. Syftet och vilket resultat du vill uppnå.

När du har ett syfte ökar motivationen att utföra sysslan och du kan dessutom undvika att skjuta upp!

Så effektiviserar du din arbetsvecka

Du ska alltså ta tid på varje uppgift. Hur mycket tid tar det att utföra varje syssla. Precis som Gunde Svan.

Exempel på sysslor:

  • att åka till och från jobbet.
  • att handla
  • att hämta barnen
  • gå på gymmet
  • fritidsaktiviteter
  • ha möten
  • gå igenom och besvara mail
  • returnera samtal
  • handla
  • städa
  • träffa vänner
  • göra veckoplaneringen på jobbet
  • träffa leverantörer
  • följa upp

Osv.

Ta tid på var och en av uppgifterna eller vad du uppskattar.

Använd denna mall som verktyg

Skriv ner vad som ska göras för veckan det som hör hemma under kolumnen jobbet, hemma, respektive egen tid. Ta tid. När du har slutsumman av alla tider så har du tagit kontrollen över din tid, vet vad du gör med den, vilket resultat och vad du vill förändra.

Veckonummer:

Mall för tidsåtgång

Del 2 i denna serie publiceras vecka 15.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.