Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så skriver du en debattartikel: 10 tips och 3 fallgropar

Dela artikeln
måndag, 23 april 2018 0
Så skriver du en debattartikel: 10 tips och 3 fallgropar

När du skriver en debattartikel är syftet att väcka diskussion eller argumentera för en åsikt. Välj ett ämne som du brinner för, eller besitter expertis att dela med dig av. Det kan vara klokt att hålla koll på nyhetsflödet så att ditt debattinlägg ligger rätt i tiden. Fundera också över vad som ska göra debattartikeln intressant för läsaren.

1. Var tydlig i rubriken

Sätt en rubrik där du antingen är tydlig med vad du tycker eller väcker läsarens nyfikenhet. Vana skribenter brukar sätta rubriken senare i processen, men du kan ha en arbetsrubrik som ger dig ett slutmål med din debattartikel. Exempel: ”Avskaffa tidiga morgnar”.

2. Första raderna – viktigare än någonsin

Det är viktigare än någonsin att tänka på att du aldrig kan förvänta dig att läsarna tar in mer än rubriken och ingressen. I stället för att bli irriterad gör du klokt i att utgå från att du har läsare som bara kommer att läsa några rader. Var rak och tydlig med vilken fråga eller åsikt du står för.

3. Bakgrunden

Skriv utifrån principen att du berättar det viktigaste först och utveckla argumenten senare. Kolla också om det finns någon gräns för hur lång artikeln får vara. Undvik långrandig bakgrund eller försiktiga inledningar.

4. Känslor och relationer

De flesta läsare berörs starkare av hur verkliga människor berörs, snarare än av torra fakta. I stället för att berätta hur många som tvingas stiga upp tidigt, kan du skriva att du själv är en av de svenskar som stiger upp helt förstörd i ottan. Att din tonårsdotter inte kan koncentrera sig, och att alla du möter på jobbet ser ut som zombier.

5. Argumentera mera

När du argumenterar för eller mot en fråga kan du berätta om orsaker och konsekvenser, jämföra och ge hypoteser. Dags att plocka fram fakta, data och egen erfarenhet för att stärka din trovärdighet. I exemplet med tidiga morgnar kanske du förklarar varför vi historiskt sett började gå upp tidigt. Om du vill vinna över människors åsikter så se till att visa respekt och vänlighet. Är syftet snarare att väcka eldig debatt kan du vara mer provocerande.

6. Lek djävulens advokat

Föreställ dig nu alla kritiska frågor läsaren ställer sig och bemöt dem. Ett annat knep är att ställa frågor så att läsaren ifrågasätter sina egna åsikter. Exempel: ”Men skulle det inte bli rörigt om så många fick sovmorgon varje dag? Troligen. Jag anser dock att ett system med flextid är både genomförbart och ekonomiskt smart. Det finns yrkesgrupper som behövs oavsett tid på dygnet, men vi är många som rent symboliskt kliver upp 06:00.”

7. Avslutning

Spara ditt allra starkaste argument till sist om du kan. Alternativt kan du måla upp en extra kärnfull bild eller utlova en uppföljning. Exempel: ”Nu vill jag utmana fler arbetsgivare att pröva på flexmorgon för sina medarbetare. För mer energi, hälsa och effektivitet. Det kommer vi att göra hos oss – och vi ser fram emot att gemensamt utvärdera försöket om en månad!”

8. Skriva under

Din yrkesroll är ofta korrekt att använda som signatur, men ibland kan det vara en annan roll, till exempel som styrelseledamot eller medlem i en organisation. Kanske skriver du en debattartikel i samråd med flera andra som delar din åsikt? I så fall undertecknar ni med allas namn, yrken och gemensamt sammanhang.

9. Testläsning

Be gärna en eller två personer till läsa igenom debattartikeln innan du skickar den till publicering. Ställ frågor till dem för att kolla om debattartikeln uppfattas som du har tänkt dig. Du kan också be testläsaren komma med fler invändningar.

10. Uppföljning

Fundera igenom uppföljning av debattartikeln, speciellt om ämnet är brännbart. En del debattörer väljer att inte kommentera sina artiklar alls, men efterdyningarna är ett tillfälle att sprida ordet och bygga ditt varumärke. Planera också hur du bemöter oväntade eller obehagliga frågor. Det är inget fel med att säga ”Jag vill gärna fundera igenom innan jag svarar, är det okej om jag återkommer inom en timme?”

Passa på att visa att du tar läsarnas tankar och reaktioner på allvar.

Tre fallgropar för en debattartikel

1. Enligt retorisk tradition börjar du med att presentera bakgrund och driver därefter din tes, där du utvecklar syftet och din tolkning, och presenterar dina argument. Sist kommer avslutningen. Det finns dock en risk med det här mönstret, nämligen att läsaren måste läsa och begrunda en god stund innan de förstår poängen. Våga skriva i en annorlunda ordning, bara budskapet når fram.

2. Byråkratiska, akademiska och internjargong. Se upp med högtravande språk: det är mänskligt att vilja skriva i en stil som får dig att verka lite extra intelligent men nog är det viktigare att budskapet når fram? Skriv med din egen röst och putsa sist till stilen i stället.

3. Spretiga budskap. Hoppa inte från en fråga till en annan. Det är lätt hänt att debatten börjar handla om flera saker, men ditt budskap blir så mycket tydligare om du kan hålla dig till en fråga.

Få din debattartikel publicerad på Företagande.se: Läs mer här

Senaste nytt

Flest reaktioner i veckan

 

Välj kommun från listan