Den totala omsättningen för second hand-segmentet uppgick i februari till hela 1,7 miljarder kronor, varav 60 procent, eller drygt en miljard kronor, kommer från e-handeln. Detta pekar på en växande trend där konsumenterna föredrar att handla begagnade varor online jämfört med i fysiska butiker.

Enligt Svensk Handel gjorde 3 av 10 konsumenter någon form av second hand-köp under februari. Modeartiklar såsom kläder, skor och väskor står fortsatt som den mest populära kategorin bland begagnatköparna, med 4 av 10 som angav att de handlat inom denna kategori.

Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, kommenterar: "Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Med de ekonomiska och miljömässiga fördelar som konsumtion av begagnade varor för med sig, ser vi fram emot en stabil tillväxt under kommande månader."

Svensk Handel har också nyligen publicerat en hållbarhetsundersökning som visar att trenden med second hand ökar i alla åldersgrupper. Inte mindre än 85 procent av konsumenterna upp till 49 år handlar second hand, medan 61 procent av de som är 50 år eller äldre gör detsamma.

Trots den positiva trenden finns det hinder för en ytterligare expansion av second hand-marknaden. Svensk Handel anser att regeringens skattepolitik, såsom dubbelbeskattning av begagnade varor, är ett av dessa hinder. "Att skapa gynnsamma förutsättningar för handel med begagnade varor är avgörande för omställningen till en mer cirkulär ekonomi," tillägger Mikkonen.

Med den växande populariteten och den klara miljömässiga fördelen framhåller Svensk Handel vikten av att second hand-handeln får rätt förutsättningar för att blomstra, och att en sänkning av momsen på begagnade varor kan vara ett steg i rätt riktning.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.