Svenskarnas uppfattning om ett företag de kommer i kontakt med online påverkas mest av hur deras hemsida ser ut. Av de tillfrågade i en ny Sifo-undersökning rankar 62 procent hemsidans utseende som en av de viktigaste faktorerna i vilket intryck de får av företaget, vilket är det flest uppger. På andra plats med 41 procent i den här rankingen kommer offentliga recensioner på exempelvis Google. Det som påverkar intrycket minst är vilken adress det är till kontoret (10 procent).

– Det är lätt att tro att andras recensioner gör att vi är mer benägna att välja ett företag framför ett annat. Men faktum är att en snygg och professionell hemsida som ger besökarna rätt information verkligen kan göra en enorm skillnad, ge ett starkt intryck och faktiskt vara det mer relevanta riktmärket när det kommer till det slutgiltiga beslutsfattandet, säger Herman Borel, internationell chef för affärsverksamhet på STRATO.

Hemsidan viktigaste informationskällan

När svenskarna letar efter information om ett företag är det främst hemsidan respondenterna vänder sig till. Framför allt när man vill veta mer om företag med webbutiker (75 procent) eller hitta ett pålitligt resebolag (71 procent). Tvåa på listan är att läsa andras kundomdömen för att få information och uppfattning om ett företag i en viss bransch. Där man minst letar efter information är olika online-register och på företagens bloggsida.

Användarvänlighet rankas högt

På en mer detaljerad nivå så kan en hemsida som anses vara användarvänlig och informativ bidra till att skapa ett ökat förtroende för ett företag. 89 procent av svenskarna tycker att sådant är viktigt på hemsidor.

Förutom detta finns det fler saker som svenskarna tycker är centrala för deras förtroende för företagen. Följande egenskaper rankas högst: Att hemsidan är lätt att hitta via sökmotorer (48 procent), att det finns certifieringar som Trygg e-handel (46 procent) samt att det finns information om ägaren eller de anställda i företaget (34 procent). Det som är minst viktigt för förtroendet är om företaget presenterar kundberättelser på hemsidan (5 procent).

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21–26 april 2023.

Totalt intervjuades 1337 personer i åldern 18–65 år, varav 1034 personer inom sysselsättningen. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel. 


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.