Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Bensinpriset - hur långt ska de gå?

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 27 jun 2005 11:01 #441

  • danne
  • danne's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 507
  • Tack mottaget: 1
Börjar bli riktigt dyrt nu, dock har vi priskrig här i Borås just nu så här har vi normala nivåer fortfarande men det ändras nog snart.



Vad tycker ni?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se


www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 05 jul 2005 09:51 #467

Bensinpris! Vad är det normala priset på bensin? Är det Venezuelas pris på bensin, eller är det vårt eget pris som anses vara värden dyraste.

Vilka aspekter ska man lägga in i priset, är det rätt att staten ska ta en så stor del av ”kakan”

Vad ska det kosta att få förstöra sin lilla del av miljön, vilket en bil med dess utsläpp faktiskt gör. Med ”bil” menar jag alla bensin och diesel drivna fordon.



Hur mycket bil kör en medel svensson, är det snitt 3 mil om dagen. Om så är faller får dom gärna höja priset till en nivå som ett paket cigaretter kostar, gärna mer.

Som det är i dag så är det biltillverkarna som bestämmer att bensin/diesel motorer ska få regera, trotts att dessa förstör så in i helvete mycket, samtidigt som industrier får betala stora belopp för att få släppa ut sin skit.

Varför inte sätta åt alla de biltillverkarna som inte går över till en ren drivkälla.

Varför inte låta de stora biltillverkarna och infrastrukturminister med miljöminister……………………..

Kortsiktighet o Indolens går tydligen hand i hand.

Den kortsiktiga pengavinsten är allrådande



Men de e klart. Jag är en vanlig svensson jag med, med ett vanligt b kort som vill köra min bil så billigt som möjligt. Tittar ut genom mitt fönster och ser att det fortfarande växer så det knakar, (och tänker inget mer på miljön.)



Vad tycker ni andra om bensinpriset?
Frilansande människa

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 07 jul 2005 04:10 #476

  • danne
  • danne's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 507
  • Tack mottaget: 1
Jag håller med dig Ben!



Jag tycker också att om man på 11 kr betalar 7 kr i skatt så ska den skatteintäkten endast gå till miljöåtgärder och inget annat! Istället för att varje år öka statsråden feta löner.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se


www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 11 jul 2005 05:32 #498

mycket bra inlägg ben!

jag bor i glesbygden och är i högsta grad drabbad av höga bensinpriset. men:



visst blir man lite småsur när man t.ex tittar i en vanlig livsbutik:

gullök som fraktades hit hela vägen från Nya Zealand är billigare än svenska gullök! miljöförstöring genom transporten har ine räknats in alls, det dyker inte upp i någon bilansräkning.

för mig är det bevis på att transportkostnaderna är inte tillräckligt höga än och kommer att stiga ännu mer. och det är bara bra, så blir alternativer som E85 eller hybridbilar intressantare. och kanske bränslecellbilar lite framöver.

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 24 nov 2005 11:38 #1746

  • danne
  • danne's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 507
  • Tack mottaget: 1
Nu var det dags igen. Nu lär det väl bli skriverier om detta också!



Bensinskatten höjs från årsskiftet med tre öre litern och dieselskatten med två öre.



Höjningarna beror på den indexreglering som regering och riksdag inom kort beslutar om, uppger Motormännens Riksförbund som är kritisk mot höjningen.



"Det är något fel i systemet när staten med hänvisning till höjd inflation kan gå in och höja drivmedelsskatterna. Det bidrar ju till att spä på inflationen ytterligare med krav på fler höjningar", säger Motormännens Riksförbunds presschef Tomas Nilson.



"Inflationstakten beror i mångt och mycket på de höga drivmedelskostnader och de dyrare transporter vi har haft under året. Ett redan högt skatteuttag på drivmedel kombinerat med ett högt råvarupris påverkar inflationen."



Den uppräkning av skattesatserna som Motormännen tagit del av kommer från Skatteverket.



Motormännens Riksförbund är kritiskt till att det kommer en indexreglerad skattehöjning trots att bilisterna under en stor del av 2005 fått betala rekordhöga drivmedelspriser och trots att det vid höstens budgetsamtal togs beslut om att det inte skulle bli några höjningar.



Indexuppräkningen innebär att bensinskatten höjs till 4:99 kronor per liter och diesel till 3:66 plus moms.



Motormännens namninsamling med krav på sänkt bensinskatt har hittills samlat 300 000 namnunderskrifter. Tillsammans med övriga insamlingar protesterar därmed över en miljon svenskar mot nivån på bensinskatten.



Till skattehöjningen kommer den effekt på bensinpriset som den redan beslutade höjningen av importerad etanol får.



"Vår bedömning är att det medför en höjning av priset med mellan fem och tio öre litern utöver den höjning som indexuppräkningen av skatten leder till", säger Preems presschef Thomas Ögren till TT.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se


www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 03 maj 2006 04:05 #2897

danne wrote:
Nu var det dags igen. Nu lär det väl bli skriverier om detta också!



Bensinskatten höjs från årsskiftet med tre öre litern och dieselskatten med två öre.



Höjningarna beror på den indexreglering som regering och riksdag inom kort beslutar om, uppger Motormännens Riksförbund som är kritisk mot höjningen.



"Det är något fel i systemet när staten med hänvisning till höjd inflation kan gå in och höja drivmedelsskatterna. Det bidrar ju till att spä på inflationen ytterligare med krav på fler höjningar", säger Motormännens Riksförbunds presschef Tomas Nilson.



"Inflationstakten beror i mångt och mycket på de höga drivmedelskostnader och de dyrare transporter vi har haft under året. Ett redan högt skatteuttag på drivmedel kombinerat med ett högt råvarupris påverkar inflationen."



Den uppräkning av skattesatserna som Motormännen tagit del av kommer från Skatteverket.



Motormännens Riksförbund är kritiskt till att det kommer en indexreglerad skattehöjning trots att bilisterna under en stor del av 2005 fått betala rekordhöga drivmedelspriser och trots att det vid höstens budgetsamtal togs beslut om att det inte skulle bli några höjningar.



Indexuppräkningen innebär att bensinskatten höjs till 4:99 kronor per liter och diesel till 3:66 plus moms.



Motormännens namninsamling med krav på sänkt bensinskatt har hittills samlat 300 000 namnunderskrifter. Tillsammans med övriga insamlingar protesterar därmed över en miljon svenskar mot nivån på bensinskatten.



Till skattehöjningen kommer den effekt på bensinpriset som den redan beslutade höjningen av importerad etanol får.



"Vår bedömning är att det medför en höjning av priset med mellan fem och tio öre litern utöver den höjning som indexuppräkningen av skatten leder till", säger Preems presschef Thomas Ögren till TT.





Nu är det ju helt absurda priser! Tur att man börjat med E85 för att komma ner i pris. Bilen är ju trimmad så man måste köra med 98 oktan blandning :D
ita inte helt på någon, inte ens helt på dig själv. Vissa svar på frågor du har inom dig, kan vara fel svar..

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 09 maj 2006 01:32 #2946

Men är det inte så att det är marknaden som styr producenten? Biltillverkarna kommer att tillverka bensindrivna bilar så länge marknaden vill ha det. Idag finns det inga likvärdiga alternativ faktiskt.



Eller betänk den hippa snubben som kommer farandes i en splitter ny Ferrari....och som drivs av ett elaggregat... ;)



Angående transporter så kör ju inte själva bilen ända från Nya Zeeland, utan maten packas om i flygplan, lastbilar etc och totalt sett (med allt annat som transporteras samtidigt) så blir inte förstörelsen stor förhållandevis.



Dessutom så betalar åkeriet en extraskatt för just användning av diesel bl.a. Denna skatt skall öronmärkas åt forskning kring ämnet..
M-Daniel Johansson

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 27 maj 2006 03:53 #3048

Jag skulle vilja påstå att i dagens kapitalistiska samhälle är det nog tvärt om



"Men är det inte så att det är marknaden som styr producenten? Biltillverkarna kommer att tillverka bensindrivna bilar så länge marknaden vill ha det"



Så länge det finns ett väl fungerade transport system här på jorden, lär den fortgå med hjälp av kapitalisternas girighet, trots marknadens vilja att övergå till en mer ”ren” drivkälla, eller ett mer kooperativt tänkande.

De med mycket makt och kapital kommer att förbli en ”finne i arslet” på ”marknaden” Så länge kapitalet styr producenten med hårda nypor så kommer marknaden att slava under producenten. Visst! Vi har våra kronor som vi kan räkna som röster varje gång vi går och handlar, på så sätt kan vi konsumenter försöka styra producenterna åt det håll vi vill. Men som en oorganiserad grupp av konsumenter kan vi liknas som en….tja, en skock dräglande, lallande idioter, som tillåts att styras av ”mördande reklam” :o



Ibland verkar det som om det inte går en enda dag utan att vi blir påmind om kapitalisters framgång, deras påtryckningar på regeringar och producenter, medan vi konsumenter står där med en oorganiserad röst (krona) och försöker påverka mot enorma krafter.



Varför skulle kapitalet släppa en Biljardindustri!

Det råder en kraftig obalans i värden, alla vill ha, ingen vill ge







När en kapitalist köper ett företag är det inte bara en massa maskiner och byggnader han köper, utan även makt. Makten över de som jobbar där och då också makt över samhället i stort. Om företagen vore ett länder skulle styrelseskicket kallas diktatur eller något annat synonymt. Nu är inte företag länder, även om de tror det ibland, men poängen är ändå klar. Kapitalism är djupt odemokratisk och avgjort omoralisk. I en demokrati ska folket kunna avsätta dem som bestämmer. I företag är det dock ägarna som bestämmer som kan som despoter avgöra hela företagets öde. Marknad handlar om samverkan, både Ole och Dole tjänar på att byta varor med varandra. Kapitalism däremot handlar om dominans och makt och ur det växer klassamhället.
Frilansande människa

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 11 nov 2006 20:17 #4675

Fanns det inte en sajt som tipsade om var man kan tanka billigast?

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 18 nov 2006 06:27 #4842

jackhansen wrote:
Fanns det inte en sajt som tipsade om var man kan tanka billigast?



Kanske lite sent svar...men Ändå :cool:

http://www.bensinpriser.nu/
Frilansande människa

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 18 nov 2006 14:54 #4860

Aha, det är alltså billigast att tanka på Hydro i Skurup. :roll:



Då är det ju bara att köra dit och fylla på så sparar man en slant. Eller? :grin:
ww.roisindubh.se

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 18 nov 2006 15:40 #4861

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Hehehe, nej det blir jobbigt! Skurup ligger väl i Skåne, hur blir det med moms etc när det är import? :-D



Ingen som tänker på oss stackare som kör dielsel. 8 000Kr/år i skatt för en liten bil, + att dieseln inte är billigare än bensin längre sick



MVH



R

Ehh... 19 nov 2006 19:49 #4893

Som det heter i visan......

Vad skulle hända om man satte avgasaröret i fören

istället för i aktern...Hur många mil skulle man då köra per år? :mrgreen:



Hälsningar

Stefan
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Bensinpriset - hur långt ska de gå? 20 nov 2006 10:23 #4906

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Det är därför man kör diesel...Drar hälften så mycket som bensin :wink:



MVH



R

Välj kommun från listan