Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så når du ut i media tipsar experten

Dela artikeln
onsdag, 18 september 2013 0

Mediaexperten Marie HagbergGenom PR kan man på ett effektivt sätt nå ut till andra med sitt budskap. Men hur lyckas man få utrymme i media? Marie Hagberg är PR-konsult och grundare av företaget ”Hjälp en journalist”. Här tipsar hon om hur man kan bli bättre på att nå ut i media, samt vad man bör undvika för att behålla en god relation med journalister.

Intresset för  PR formades redan som barn för Marie Hagberg. Det följde med henne upp i vuxen ålder och när hon började jobba förstod hon snabbt nyttan av att synas i media. Idag har hon ändrat fokus från att själv försöka få utrymme till att hjälpa andra att nå ut.

- När man varit med i olika medier ungefär 1000 gånger avtar intresset lite. Jag tycker fortfarande att det är jätteroligt, men ännu roligare att hjälpa någon annan att komma med, berättar Marie.

Hjälp en Journalist

Marie driver sedan år 2012 företaget ”Hjälp en journalist”, där hon agerar mäklare mellan journalister, företag och privatpersoner. Tjänsten vänder sig till journalister som efterlyser personer att intervjua inom olika områden. Marie distribuerar ut efterlysningarna genom sociala medier och matchar sedan ihop journalister med privatpersoner eller företag som svarar. Och företaget går bättre och bättre.

- Det börjar bli en stor tjänst. I dagsläget är det 360 journalister som är med, och de kommer från de stora medierna som Aftonbladet och Sveriges Radio för att nämna några. Sedan är det även många frilansare som är anslutna.

När man blir intervjuad

Majoriteten av dem som svarar på efterlysningar är företag, men även privatpersoner är ofta intresserade. När man väl får kontakt med en journalist för att bli intervjuad är det flera saker man bör tänka på. Först och främst är det viktigt att vara trevlig och tillmötesgående, vilket inte brukar vara svårt då journalister generellt är vänliga och sympatiska, enligt Marie. Är det direktsändning bör man tänka på att ge utförliga svar på de frågor som ställs.

- Journalisten ska inte behöva dra orden ur dig, säger Marie.

Sedan finns det även fallgropar man bör undvika för att hålla en fortsatt bra relation med journalister. Marie berättar att ett vanligt misstag är att se journalister som reklambärare. Journalister skyr privatpersoner och företag som använder dem för att göra reklam, och respekterar man inte detta riskerar man att aldrig få utrymme i media igen. Marie anser därför att det är bättre att köpa en annonsplats om man är ute efter att göra reklam.

Bara positivt

Marie ser bara positivt på PR, och menar att man inte har något att vara rädd för så länge man inte har något att dölja.

- Journalister är verkligen jättesnälla, framför allt om du är nybörjare i att uttala dig.

PR-konsulter som Marie kan hjälpa människor att nå ut i media, men alla vill inte anlita någon utan väljer att vara sin egen PR-konsult. Nedan följer Maries fem bästa tips för hur man på egen hand kan lyckas få utrymme i media.

1. Följ media. Läs tidningar, lyssna på radio och se på TV för att få en känsla för vilka journalister som kan vara intresserade av ditt ämnesområde.

2. Våga ta kontakt. Har du något att säga, säg det! Ring och berätta för media, och ha en pressrelease redo om journalisten blir intresserad.

3. Ha en bra pressbild. Ha en bra pressbild för att öka dina chanser att komma med. Den ska ligga på din hemsida, och vara tagen av en professionell fotograf.

4. Gör undersökningar. Journalister älskar undersökningar. Gör undersökningar inom ditt intresseområde och redovisa resultatet för journalister.

5. Var aktiv. Du kommer inte med i media utan ansträngning. Det fungerar inte att sitta hemma och se på TV och vänta på att journalisterna ska uppmärksamma dig. Var själv aktiv!

Fotograf Martina Wärenfeldt, Mstudio

Välj kommun från listan