Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vad händer och vad är det vi ser?

Dela artikeln
måndag, 01 oktober 2018 0
Zlatan Ibrahimovic (LA Galaxy) efter mål mot Vancouver Whitecaps FC Zlatan Ibrahimovic (LA Galaxy) efter mål mot Vancouver Whitecaps FC

Det som appellerar till våra känslor. Ja, det vi tycker om. Men vad är det som drar våra blickar mot vår omgivning? Jag tror att det är det som är stabilt och återkommande. Det skall ha en historia som vi känner igen och det skall ge oss något att fundera på.

Vad behöver vi människor? Jag tror att det är starka och handlingskraftiga profiler. Människor som ställer upp och som gör något och driver igenom sina beslut.

Zlatan Ibrahimovic är ett exempel på en person som visar på handlingskraft och vilja att få saker gjorda. Han har passerat 500 gjorda mål varav det 500 hundrade var mycket elegant. Han kämpar för sitt Galaxy men har genom åren blivit mer svensk än de flesta svenskar. Reklamen för Volvo Car kan ingen ha undgått.

Vi människor söker bekräftelser på iakttagelser eller attribut som stämmer med vad vi ser. I en kommunikationsprocess så förmedlas budskap i kanaler som annonser, SMS eller email. Det krävs av mottagaren att denne kan tolka budskap samt observera, analysera och utvärdera.

Men utan kommunikation är inget samarbete möjligt.

Vi har idag ett valresultat och baserat på det valresultatet skall det bildas en regering. Vi vet vad väljarna vill men vi vet inte vad partiledarna vill. Kommer de att kommunicera? Jag vet inte. Vad som krävs nu är ledarskap. Att någon partiledare vågar göra saker som ingen annan partiledare vågar.

Vad har våra partiledare att lära? Jo en hel del; ledarskap och kommunikation.

Per-Olov Östlund

Välj kommun från listan