Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Se upp för fallgropar i sociala medier

Dela artikeln
onsdag, 10 december 2014 0
Nina Jansdotter Nina Jansdotter Författad av Sara Lundgren

Det talas ofta om vilka möjligheter som sociala medier inger, men det är nyttigt att även känna till deras svårigheter. Nina Jansdotter är beteendevetare och författare. Här hjälper hon oss att identifiera några kända fallgropar på sociala medier.

För det första är det en fallgrop att inte ha något eller att endast ha ett väldigt diffust syfte.

- Tänk på vilket syfte du har, vad ska läsarna få ut av att följa dig, har du något specifikt uppdrag eller mål, tillexempel att bygga ditt varumärke, få fler kontakter eller fördjupa ditt nätverkande? Vad syftet än är klargör det och låt det vara grunden för din strategi på sociala medier, säger Nina.

De sociala medierna är ett levande CV för dig och det kan bli en fallgrop för många. Det som skrivs här blir en form av tatuering som inte går att ta bort. Ingen är fläckfri konstaterar Nina men det är bra att veta att sociala medier är offentliga dokument och tillgängliga både för befintliga och framtida arbetsgivare.

Tänk även på att det finns en lojalitetsplikt mot företag. Du som anställd har inte rätt till att skriva negativa saker om företaget eller läcka sekretess. Det är även ofta dumt att skriva i affekt, när man är upprörd och full av emotioner.

- Det kan vara bra att inte skriva när man är berusad, arg, upprörd eller deppig om man vet med sig att man kanske får ångra det senare, föreslår Nina.

Notera att data på din privata sida tillfaller den som äger och driver den tekniska plattformen, Nina varnar att vi inte riktigt vet vem som kommer att kunna ta del av den informationen i framtiden.

- Det kan vara värdefullt att företag samlar in dina intressen för att kunna ge dig skräddarsydda erbjudanden, men det kan också upplevas som ett intrång att någon har kartlagt dig, säger hon.

Sociala medier ska vara just sociala. Att använda dessa plattformar som en megafon med ensidigt budskap är också en fallgrop. För en dialog och visa att du är aktiv och intresserad, och dela saker som är värdefulla och för andra, det ger ett bättre varumärke. Se även till att vara källkrisisk. Det är lätt att bara dela saker utan att kolla upp källan och vad syftet med statusen är.

- Kolla upp fakta, vissa saker som sprids är lurendrejeri, falska nyheter eller har som uppsåt att skada en organisation eller person. Det är ofta ganska lätt att göra en enkel bakgrundscheck. Om du är med och sprider något galet skadar ju även det ditt varumärke, tipsar Nina.

Lär dig de tekniska plattformarnas säkerhetsinställningar och vilka möjligheter som finns att skydda dig på nätet. Du kan tillexempel bestämma om dina inlägg ska vara offentliga eller ej, blockera personer eller bestämma vem som ska ha möjlighet att kommentera etc.

- Teknik är inte mitt största intresse, det är kommunikation mellan människor, men kommunikation kan också främjas eller motarbetas beroende på hur mycket man kan om tekniken, uppmanar Nina.

Det finns risk för att det kommer in en och annan i ditt nätverk som du inte vill ha där, som kanske finns där för att förfölja eller trakassera. Nina berättar att hon själv varit med om det.

- Det finns säkerhetsinställningar, men inför vissa aspekter är vi maktlösa som individer. I dagsläget har vi få demokratiska rättigheter när någon beter sig dumt på internet. Tillsammans kan vi hjälpas åt att driva opinion mot näthat, så att vi lyfter frågan om lagar och regler på nätet, säger hon.

Nina berättar att den positiva vågskålen på sociala medier fortfarande väger tyngre för henne även om hon varit med om det mesta som också är negativt. Hon avslutar med att påpeka att i ett nätverk hänger alla ihop, och vi blir alla påverkade. Därför är det allas vårt ansvar att lära oss så mycket som möjligt, och dela med oss av kunskapen till varandra.

Senaste nytt

Flest reaktioner i veckan

 

Välj kommun från listan