Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Ditt företags marknad

Dela artikeln
onsdag, 23 september 2009 0
ALMI

av

Ett företag måste ha kunder och kunderna finns på marknaden. Hur utformar du ditt erbjudande så att det blir till nytta för kunderna och hur når du dem?
I detta kapitlet Marknad får du vägledning i hur du utvecklar din företagsidé, tar reda på förutsättningarna på marknaden och skapar effektiva sätt att nå marknaden.

Ett antal arbetsuppgifter hjälper dig att utveckla ditt företag. Du kan ladda ner och använda ett arbetsmaterial som leder fram till en marknadsplan för ditt företag.

I Fördjupningsdelen får du tillgång till omfattande kunskap om kundanpassning av ditt erbjudande, marknadsundersökning, marknadsbearbetning, marknadskommunikation och säljteknik.

Vad är ett företag utan marknad?

Du kan ha hur bra produkter eller tjänster som helst, men om inte kunderna vet om att de finns eller är ointresserade av att köpa så är det ingenting värt. Att överskatta efterfrågan på det man vill sälja är ett av de vanligaste misstagen bland nyföretagare. Det är lätt att själv bli så uppfylld av sin idé att man inte kan förstå att någon inte vill bli kund. Innan du sätter din företagsidé i sjön behöver du därför fundera lite mer på vem som egentligen ska köpa av dig, och hur du ska göra för att nå dem. Det är det som det här avsnittet handlar om.

I det här avsnittet hänvisar vi till arbetsuppgifterna. Det bästa är om du kan göra dessa arbetsuppgifter efterhand som du läser. Då får du en bra arbets- och tankeprocess och även ett bra underlag till en marknadsplan. En mall till marknadsplan kan En mall till marknadsplan kan du ladda ner från Dokumentarkivet.

En marknadsplan ska inte vara någon hyllvärmare, utan ett aktivt dokument där du planerar och följer upp dina marknadsaktiviteter. Annars är det väldigt lätt att pengarna rinner iväg på onödig annonsering eller annat som har dålig effekt. Med ett nyregistrerat företag kommer du till exempel alldeles säkert att bli kontaktad av olika annonsförsäljare, både seriösa och oseriösa. Om du själv har valt strategi för hur du ska jobba med din marknadsföring blir det lättare att värdera deras erbjudande.

Senaste nytt

Välj kommun från listan