Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vilket värde tillför ditt företag?

Dela artikeln
onsdag, 24 maj 2017 0
Vilket värde tillför ditt företag?

Alla företag vill förstås nå ut med det de gör. Men många utgår mer från sig själva och sin egen världsbild. Ofta, men långt ifrån alltid, stämmer de antaganden som då görs. Om du frågar ett antal av dina kunder vilket värde ni skapar kan ni lättare bygga nyheter om er och det ni gör. För utöver nyhetsvärde bör ni även kunna berätta vilket behov ni fyller eller vilket eller vilka problem ni löser. Särskilt om ni ska synas i affärs- eller konsumentpress.

För att tydliggöra har jag kort skrivit om tre exempel på företag och vilket värde de tillför för sina användare.

Deligate

Problem: Livsmedelsbutiker hanterar en massa varor med olika bäst före-datum. För att hålla koll på olika datum används papper och penna eller egenbyggda lösningar i word- eller excel. Detta är förstås såväl krångligt som ineffektivt. Dessutom leder det till att man lätt missar när varor blir för gamla. Man måste alltså kasta mat.

Lösning: Tre av grundarna till företaget Deligate har en bakgrund i livsmedelsbranschen. De såg ett tydligt behov av och en stor möjlighet att effektivisera detta förfarande. Det födde idén till den digitala tjänsten Deligate. En tjänst lika enkel som den är smart och effektiv. Genom en användarvänlig plattform kan du scanna in de varor du öppnar eller packar upp och smidigt få datum för dem sparade. Detta gör att processen vid uppackning blir smidigare, samtidigt som du får påminnelser när bäst före-datum närmar sig. Det sista gör att handlaren slipper slänga mat, då man istället kan fronta den eller sälja den billigare. Det gör även så att kunder kan känna sig trygga med att maten de köper inte är för gammal.

Ur flera perspektiv är det bra: det minskar matsvinn, sparar pengar för handlare, samtidigt som det skapar trygghet för kunder.

Splitgrid

Problem: För butiker är ett stort problem att man ofta måste låsa in mycket pengar i stora varulager. Pengar som inte betalar tillbaka sig förrän långt senare, då varor säljs och pengar landar i systemet. För leverantör uppstår problem då en del butiker inte betalar sina räkningar i tid. Lösningen som finns idag är alltså inte optimal för någon part.

Lösning: Splitgrids system integreras i handlares kassasystem. Leverantörer av varor sänder sina varor till butik. Varje gång en vara säljs slussas en avtalad del av pengarna till leverantören och resterande del till butiken. På så vis slipper leverantörer riskera att inte få betalt för sålda varor om likviditetsproblem uppstår, och butiker slipper lägga sina resurser på ett stora lager. Programvaran är säkert krypterad för att garantera ett tryggt betalflöde.

ShopGun

Problem: Direktreklam är analog, medan människor idag är både analoga och digitala. Människor vill som komplement till klassiska lösningar ha digitala lösningar. De vill dessutom ha tillgång till dem överallt och enkelt kunna dela dem med människor på andra, oavsett var de befinner sig. När det gäller text vill man även få saker sökbara.

Lösning: En digital tjänst där fysisk direktreklam blir tillgänglig för alla – var man än är. Den blir även sökbar utifrån var man befinner sig och vilka sorts varor man är ute efter. Slutligen gör det att man kan bygga inköpslistor och önskelistor och dela dem med varandra. Och: idag har de flesta med sig mobilen till butiken. Med ShopGun de alltså har med sig reklambladen när de handlar. Ett smart sätt att ta reklambladen in i framtiden utan att på något sätt ta död på dem.

När du har tydliggjort vilka värden du och din produkt skapar kan du lättare och mer trovärdigt bygga nyheter runt det. Vilka problem löser din produkt eller din tjänst?

Senaste nytt

Välj kommun från listan