Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vikten av ett bra företagsnamn och hur du skapar det

Dela artikeln
onsdag, 26 november 2008 4
Vikten av ett bra företagsnamn och hur du skapar det

En av de första saker du måste göra som blivande företagare är att komma på ett företagsnamn – du ska skapa ett namn som folk kommer ihåg och associerar med just ditt företag och vad det står för. Detta tas ofta för lätt på - här får du hjälp.

Det är värt mycket att lägga lite extra tid på att komma på ett bra namn till firman eller bolaget, då det är en del av företagets identitet; något som du ska vara stolt över och kanske något som även kommande generationer ska vara stolta över. Företagsnamnet är dessutom ett reklamverktyg i sig. Rätt eller fel namn kan till och med vara en faktor för företagets framgång eller misslyckande.

När du skapar ett nytt namn bör du ta vissa saker i beaktande. Här är några saker som kommer att vägleda dig:

1. Ett företagsnamn bör vara lätt att komma ihåg

Det bör vara kort. Ett eller två korta ord är naturligtvis enklare att komma ihåg än längre namn och stavelser. Ett kort firma- eller bolagsnamn ser dessutom bra ut på visitkort, brev och annan reklammaterial. Ett kort företagsnamn blir också ett bra domännamn till företagets hemsida.

Det ska vara enkelt att stava. Ord med komplicerad stavning är mindre benägna att kommas ihåg än ord med enkel stavning.

Det ska vara lätt att uttala. Du kan inte förvänta dig att någon ens ska nämna ditt bolagsnamn eller firmanamn om hen inte ens kan uttala det. Detta skulle verkligen bli en förlust då spridningen från mun till mun är ett av de kraftfullaste marknadsföringssätten.

Namnet bör skapa en bild i kundens medvetande. Ord som har visuella effekter och skapar bilder är betydligt mer benägna att bli ihågkomna. När sedan kunden ser en bild som påminner om ditt företag och firmanamn så är det mycket troligt att kunden kommer att tänka på det.

Missa inte expertsvaret på frågan: Hur hittar man på ett bra bolagsnamn?

2. Sticka ut från mängden

Ett vasst företagsnamn är viktigt

Ett bra namn ska vara unikt och det bör skilja dig från dina konkurrenter. Om namnet är för enkelt finns risken att dina kunder lätt glömmer bort det. Men överdriv inte till den grad att du formulerar ett bolags- eller firmanamn bara för att det ska sticka ut och vara unikt. Även då kan tendensen bli att dina kunder inte längre kommer ihåg det. Undvik att låna och ändra namnen på dina konkurrenters. Detta märks tydligt, visar brist på kreativitet och än värre; dina kunder kan blanda ihop dig med dem.

3. Namnet bör säga något om ditt företag, dina produkter och tjänster

När en tänkbar kund hör ditt om ditt företag från någon, på radion eller läser om det i någon tidning eller på nätet, är det bra om kunden får en förståelse för vad ditt företag gör. På samma sätt kommer också dina kunder att kunna identifiera sig med det.

Om ditt företagsnamn också har något att göra med den bransch som du verkar i, kommer de att lättare komma ihåg det som det företag som kommer att kunna bemöta deras behov. Det kommer också att göra det enklare för dina kunder att leta efter dig i gula sidorna eller genom en sökning på internet. Å andra sidan kan ett företagsnamn som är alltför specifikt också innebära ett problem för dig senare. Vad händer om du kommer att expandera med nya produkter och till nya marknader? Då kanske du måste ändra firmans namn och det är inget man vill göra.

4. Det ska vara tidlöst

Ett trendigt företagsnamn kan lätt fånga nya kunder. Det kanske låter häftigt, men en trend varar sällan i längden. Om du försöker utnyttja trendiga ord eller uttryck måste du ta hänsyn till om det kommer att vara lika inne och effektivt om 5 år som nu. Om du tror att ditt företag lyckas vara med i matchen även i 10 år eller mer, så kanske du ska tänka två gånger innan du använder ett trendigt namn.

Se även: Använd inte släktnamnet som företagsnamn

5. Ett bra namn ska vara ett reklamverktyg i sig

Företag som Nike och Apple behöver inte längre göra omfattande reklamkampanjer för att få folk att köpa och prata om deras produkter. Namnen själva gör reklam. Självklart är detta stora företag men det finns ingen anledning för att inte försöka skapa ett namn som skulle kunna marknadsföra hela företaget, oavsett hur litet det är.

6. Det bör finnas ett tillgängligt domännamn

De flesta företag har idag en egen hemsida. Om du inte har en plats på nätet kommer du att missa många möjligheter, så är det bara. Om det inte finns något domännamn tillgängligt eller att du på något sätt kan komma på en domän som enkelt kan förknippas med dig, så kanske du ska tänka ut ett annat. Det betyder kanske att något redan använder det? Skulle du dock bara vara aktiv lokalt och någon har samma namn och domän i ett annat land, så kanske det inte spelar så stor roll om du registrerar .se-domänen.

7 praktiska tips till din hjälp

Nu har du fått några saker som kan vara till hjälp. Det är som du säkert märkte en del faktorer att ta hänsyn till om du vill få det riktigt bra. Alla punkter ovan kanske inte går att ta hänsyn till men gör ditt bästa för att täcka in flera av dem.

Här är några fler råd och regler:

1. Undersök och fråga runt om vad andra tycker. Låt vänner och kollegor få rösta och ge feedback.

2. Använd forumet för att få feedback.

3. Gör en brainstorm själv eller tillsammans med andra för att få fram nyckelord som är relaterade till dina produkter eller tjänster. Tänk på de fördelar som kunderna kan få och växla mellan att använda ord som verb, adjektiv och synonymer.

4. Se till att du bara använder positivt laddade ord - positiva ord väcker positiva känslor. Om ditt bolags- eller firmanamn har en negativ klang så kommer det naturligtvis att skapa en negativ känsla.

5. När du har en lista med ord, försök då att formulera några namn med hjälp av ovan angivna riktlinjer. Fråga vänner vad de tycker om det. Be främlingar (de är oftast ärligare) inom din kundmålgrupp om vad de tycker. Vad dyker upp för känslor och tankar i deras hjärnor när de hör ditt företagsnamn?

6. Kolla om namnet förhåller sig till de regler som finns på Bolagsverkets hemsida, se här. (Där finns checklistor och många fler råd och tips till din hjälp)

7. Sök efter och se om någon annan redan har registrerat namnet. Sök här.

Det kan ta tid att skapa det perfekta företagsnamnet men ge inte upp för tidigt och nöj dig inte med ett namn som är OK – OK är inte bra nog.

Lycka till!

Läs även: Hur du skapar och bygger ett varumärke runt ditt företag

PRV svarar: Kan jag skydda mitt företagsnamn när det redan är upptaget?

Kommentarer

  • Daniel j
    Daniel j måndag, 29 augusti 2011

    Hej! jag har också ett tips, anlita experthjälp. tex http://www.rattnamn.com har jag hört är duktiga.

  • Kalle4
    Kalle4 onsdag, 24 augusti 2011

    Hej, tack för intressant läsning. Jag vill tipsa om ett bra stöd vid namn-processen: http://www.globalnaming.com , riktigt bra faktiskt.

  • DEJI
    DEJI torsdag, 27 november 2008

    Jag har ett kort firmanamn som ser bra ut när man skriver det. Men för att uttala det (speciellt i telefon) så blir det en del upprepningar och förtydliganden märker jag. Namnet? - DEJI QUALITY CONSULTING, fast "varumärket" är endast DEJI vilket också är det som är utmaningen..

    Hur uttalar ni det ;-)

  • 23Gears
    23Gears onsdag, 26 november 2008

    Jag får ofta frågan (senaste ikväll på ett nätverksmöte) om varför jag valde namnet 23 Gears. Jag pratar om att som inbiten cyklist det är omöjligt att bygga en cykel med 23 växlar - eftersom det är primtal. Och att vi gillar att lösa det omöjliga.

    Eller så pratar jag om alla de underliga saker som finns förknippat med talet 23 (23 sanningar om siffran 23 finns på http://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/23-fascinating-facts-about-the-number-twentythree-437520.html).

    Men sanningen är att 23 har varit ett lyckotal för mig i många år, växlarna kommer från cykelintresset och tillsammans man får ett namn med inga övriga associationer, som fastnar lite i huvudet och där det fanns ett uppsjö med tillgängliga domännamn... Och mitt första namnförlag blev inte godkänt av Bolagsverket!

Senaste nytt

Välj kommun från listan