av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
46 foruminlägg
1217 artiklar

 

I en tid när internet har vuxit sig enormt starkt och finns med i varje del av livet så har närvaro på internet blivit extremt viktigt det finns få handlare som numera skulle säga att internet inte är viktigt för deras affärer. Att finnas på internet är a och o för alla företag som säljer till konsumenter och för nästan alla företag som säljer till företag och offentliga institutioner.

Sätten att synas på internet har därmed blivit väldigt många och de blir också alltmer raffinerade. De första sätten att synas på internet var via radannonser och annonser på traditionella mediers sajter. Därefter blev sökmotorer allt viktigare och sedermera har sökmotorerna helt tagit över och de två sätten ett företag kan synas på sökmotorer, genom annonser och genom bra position på sökresultat dominerar många företags marknadsföringsbudget.

Som komplement till sökmotorerna spelar nu sociala nätverk en väldigt stor roll och ligger som god tvåa när det gäller marknadsföring. Så kallade ”påverkare” har stor betydelse för företags satsningar på sociala medier, förutom köpta annonser.

Slutligen har vi så kallade annonsnätverk. Denna typ av nätverk går faktiskt tillbaka till tiden före internet genom så kallad nätverksförsäljning där en person som tipsar och får in en annan person i nätverket tjänar pengar också på den personens försäljning. 

Vad är annonsnätverk

 

Vad är då annonsnätverk? Det finns flera sätt att förklara annonsnätverk men den absolut vanligaste formen är att ett företag, utgivare, som visar en annons från ett säljande företag får en viss procent från försäljningen som kommer från precis de annonser som utgivaren visar på sin sajt.

Annonsnätverken blev en av de första stora sätten att nå kunder på internet när det slog igenom. Eftersom det är mycket lätt att spåra trafik på internet är annonsnätverk mycket effektiva för både säljare och utgivare som får perfekt transparens på sin försäljning och marknadsföring. För utgivare som är specialiserade inom ett visst område finns det också mycket pengar att tjäna.

 

Detta har medfört att annonsnätverk är ett mycket bra komplement till annan marknadsföring på internet. 

Varför växer annonsnätverk så snabbt

Anledningen till att annonsnätverken växer så snabbt är antagligen att de är så bra sätt för företag och privatpersoner som är utgivare – ägare av sajter där annonser och länkar placeras - att tjäna pengar på den trafik och det intresse de genererar.

Annonsnätverk är inte begränsade till några specifika branscher utan driver trafik till en mängd olika företag. Det är dock lätt att konstatera att det är svårare att tjäna pengar på att driva trafik till sajter som säljer produkter med låg marginal till låga priser som till exempel vissa livsmedel och elektronikhandlare. De branscher som är bäst lämpade för annonsnätverk är tvärtom branscher som säljer tjänster med hög marginal som till exempel utbildningsföretag, advokater, skönhetsbehandlingar, online casino, upplevelser av olika slag, sjukvård med mera. Där är William hill en aktör.

Framtiden för annonsnätverk

Framtiden för annonsnätverk ser mycket ljus ut. För den som arbetar aktivt med annonsering i traditionella medier, genom sökmotorer och i sociala medier är det uppenbart att kostnaden för att få köpare har ökat väsentligt sedan internet slog igenom och kostnaderna fortsätter att öka. Det är detta som gör annonsnätverken så attraktiva både för utgivare och för säljare.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.