Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

De hungriga kunderna del 2

Dela artikeln
måndag, 11 mars 2013 0

En klassisk fälla som många människor ofta fastnar i är att vi tror att utbildning är allt. Vi lägger mycket tid i skola, vidareutbildar oss och samlar viktig kunskap. Men utan en god självkännedom är det inte lätt att förankra all denna kunskap. Del 1

Skolor är så klart viktiga och något vi behöver men de lär oss dessvärre inte hur vi ska kunna lära känna oss själva och de ger oss heller inga verktyg att förstå hur vi ska kunna skapa förändring i våra liv.

Känner vi inte oss själva är det lätt att vi av gammal vana gör som vi alltid gjort och inte nödvändigtvis de som för oss i den riktning vi önskar i livet. Vanor sitter hårt och det är något vi konstant måste jobba för att förändra.

Beroende på vad du arbetar med så är det viktigt att inte ta kunder bara för att ha kunder. Som ledarutvecklare tar jag mig friheten att fråga hur gärna dem jag ska arbeta med verkligen vill skapa förändring. De flesta vill ha förändring men det är inte alla som vill arbeta för den.

Ska du kunna stimulera dina klienter och kunder till att göra något dagligen för att komma vidare i livet så måste du så klart själv vara villig att lägga den tiden varje dag för din egen utveckling. Var glad över den kunskap du har men tillåt den också att ständigt utvecklas för det märker dina kunder.

Om vi ser över kulturens vanor om att utbildning är väldigt högt skattat så är det också många som tror att en utbildning ska fixa allt för oss. Därför förklarar jag alltid för mina klienter att om de inte är villiga att göra jobbet så får de heller inte de resultat de önskar.  Jag arbetade med en man som gått en bra utbildning i kommunikation och han hade lärt fantastiska verktyg och viktig information men det var inte förrän han började praktisera informationen han lärt som han började förstå och verkligen kunde integrera den.

Det är med andra ord klokt att våga sålla i kundkretsen ifall du vill ha kul. En del kunder agerar bromsklotsar och kommer då inte att få nämnvärda resultat. Du har alltså en möjlighet att ta ett val och därmed välja vem du vill arbeta med.  

Det du gör är att du sållar ut latmaskarna som inte är villiga att jobba för sin sak för sin dröm. Du ger samtidigt dig själv utrymme att arbeta med en målgrupp som kommer att stimulera och inspirera genom sin egen framfart. Det här gör jobbet kul och det märker kunderna som kommer att uppskatta ditt jobb ännu mer. Vips är den goda cirkeln igång. Ta därmed aldrig lätt på din egen utveckling utan låt den istället stimulera din business så att den växer.

Övning:

Ta dig tid och verkligen känn efter vilken din drömkund är. Vad är det för resultat du önskar hjälpa din kund att åstadkomma eller uppnå? Skriv ner vad som är viktigt för dig i ditt jobb och håll ditt fokus här. Då börjar du eliminera motgångar och istället öppnar du dig för lösningar. När du blir tydlig så sätter du laserfokus på din målgrupp och det gör att ni lättare kommer att hitta varandra.

Del 3 av de hungriga kunderna

Senaste nytt

Välj kommun från listan