Hållbarhet är något som debatteras dagligen och eftersom modebranschen kräver stora naturresurser är det viktigt att också diskutera hållbart mode. Ett bra sätt är att börja shoppa i den egna garderoben och se vad man redan har innan man köper nytt. Nästa tips är att titta på utbudet hos second hand butikerna.

Second hand har funnits väldigt länge. Som exempel kan nämnas att förr i världen kunde tjänstefolket ärva kläder av sina arbetsgivare. Det som vi idag kallar second hand butiker uppstod i USA och England efter andra världskriget.

Myrorna är en välkänd secondhandbutik som startade redan 1898 på Götgatan i Stockholm. Förutom att de sålde använda plagg och andra prylar så kunde arbetslösa vända sig till dem för att få praktik. Från början blev det ingen större framgång. Det var först genom 70-talets miljömedvetenhet som man såg ett ökat intresse för att klä sig i en personlig stil och inreda sin bostad på ett miljömedvetet och billigare sätt.

Se även: Dress for success - kläder är kopplat till framgång

Man kan naturligtvis säga att alla skänkta kläder är second hand. Men man brukar skilja på second hand och vintage. En del hävdar att kläder måste vara tillverkade innan 1960 för att få kallas för vintage. Allt innan dess anses antikt och allt därefter är second hand. Vintage behöver inte betyda att ett plagg använts tidigare i motsatts till second hand. Men det finns även andra tidsbegrepp för att skilja termerna åt. Uttrycket retro är inte detsamma som vintage. En pryl som är retro är ett nytt föremål där en designer har inspirerats av tidigare formspråk.

Hos Gul & Blå kunde man redan på 70-talet shoppa second-hand-mode som Lars Knutssons köpte på sina resor till Carnaby Street i London.

Idag finns det många olika former av secondhand- och vintagebutiker. En del har specialiserat sig på välkända modemärken. Andra tar emot vanliga kläder. Det finns också välgörenhetsbutiker som säljer kläder, möbler och prylar som människor skänkt.

Ett fåtal butiker har även nischat sig mot ett speciellt märke. Naturligtvis är nätet en stor plattform för att shoppa second hand. Viktigt är dock att man kollar sidan noga, ser om säljaren har fått bra betyg av andra köpare. Men en sak gäller alltid. Låter det för bra för att vara sant så är det troligen inte sant.

Det finns många åsikter om secondhand. En del gillar det och är riktigt duktiga på att göra fina fynd medan andra tycker att det känns konstigt.

I denna studie kan vi läsa att om 10 år handlar vi mer mode second hand än nytt. ThredUp har bevakat 00-generationens konsumtionsbeteende när det kommer till mode. Resultatet visar att den så kallade generation Z är impulsiv men även mycket miljömedveten.

Intresset för att vilja konsumera och rensa ut det gamla kommer att hänga kvar med andra ord.  Detta innebär att hållbart mode kommer att vara viktigt även för den kommande generationen.

Hållbarhet i allmänhet och hållbart mode i synnerhet är viktigt för oss alla. Att satsa på plagg av god kvalitet, i klassiska snitt som håller över tid eller som går att sälja i vintage- eller secondhandbutiker är bra för miljön och för vår egen ekonomi.

Under våren kommer jag att dela med mig av artiklar om årets första trendfärg enligt Pantone, hur du klär fram din kompetens och färgers psykologiska inverkan på oss. Jag kommer även skriva om hur männens klädedräkt har förändrats historiskt sett, om klädkoder och vad de står för, stilikoner att inspireras av, kläder och färger som klassmarkörer, vett och etikett i business och hur och varför afternoon tea började serveras. Följ mig för att få mejl när jag publicerar en ny text.

Läs vidare: Classic Blue årets stora trendfärg 2020

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.