Startsida
av Jan Andersson
Jan Andersson
2 foruminlägg
1 artiklar
Idag använder flera företag så kallade influencers när de ska göra reklam för en produkt eller kollektion. Denna typ av influencer marketing har fullkomligt exloderat under de senaste åren och företagen själva väljer dessutom ofta att bygga en stark instagramprofil, samt synas mer i social kanaler, då de vet att många inom deras målgrupp ofta spenderar mycket tid via dessa.

 

En influencer är enkelt förklarat en person som har väldigt många följare på sina sociala medier och kan påverka dessa med sina åsikter och handlingar. De flesta använder sig av ett Instagramkonto, en Youtube-kanal eller båda delarna, för att nå ut till sin publik. Många influencers använder funktionen ”stories” på Instagram som sitt främsta verktyg när det gäller att göra reklam för produkter. Här kan de lägga upp korta videosnuttar där de pratar och visar upp produkter eller kläder. Det är ett snabbt och smidigt sätt att nå ut till alla följare de har. 

De största infulencer-namnen har flera hundratusen följare på sina konton och en av de huvudsakliga inkomstkällorna för en influencer är alltså samarbeten med olika företag. 

Samarbeten med kläd- och smyckesföretag

Många influencers är väldigt intresserade av stil och mode vilket leder till att de ofta får samarbeta med olika klädföretag. En del får även vara med och designa sina egna kollektioner som de också frontar när det är dags för kampanjplåtning. Några exempel är Alexandra Nilsson som tagit fram en egen sommarkollektion tillsammans med Bubbleroom och Bianca Ingrosso som släppt en kollektion tillsammans med Guldfynd. Många influencers får även plocka ut sina personliga favoriter från klädmärkens kollektioner i utbyte mot att de visar upp dessa via deras kanaler. Det brukar även följa med en rabattkod där deras följare får en viss procents rabatt på de produkter de handlar. 

Företag sponsrar influencers podcasts

Många influencers driver även egna podcasts där de varje vecka pratar om lite allt möjligt. Oftast är det minst två stycken som driver en podcast tillsammans, och de flesta podcasts som har många lyssnare blir sponsrade av ett eller flera reklaminslag där företag får höras och göra reklam för sina produkter. Många företag, till exempel casinosajter, betalar stora pengar för att få lite tid i podcasten. Det kan till exempel handla om sajter där du kan spela eller lära dig mer om poker, som tex på onlinepoker.se. De flesta influencers är dock väldigt noga med att endast göra reklam och samarbeta med företag som passar deras stil och värderingar. Annars är det lätt hänt att de får upprörda följare vilket de vill undvika till varje pris. 

Influencers med egna företag

 

Idag är det otroligt populärt att vara influencer och bara i Sverige finns det flera unga tjejer (som det ser ut nu är det en kvinnodominerat yrke) som är på god väg att bygga sina egna imperium. Många tar nämligen tillfället i akt att starta upp egna bolag och företag när de märker att de har fått en lojal följarskara. Ett av de kändaste exemplen på detta är Bianca Ingrosso som startade upp sminkföretaget Caia. Det blev en stor succé och nyligen såldes en del av Caia till en större leverantör för flera miljoner kronor. 

Bli influencer

Vem som helst kan faktiskt bli influencer så länge du bygger upp en tillräckligt stor följarbas. Det är dock inget som brukar ske över en natt utan det ligger mycket hårt arbete bakom. Som vi nämnde i början av texten har många influencers flera hundratusen följare och som företag är det så klart väldigt gynnsamt att så många personersom möjligt får nys om ens produkter eller tjänster. Det finns många exempel på företag som har ökat sin försäljning markant efter att ha samarbetat med en känd influencer. Och det säger sig självt att försäljningen ökar om flera stora influencers pratar gott om de produkter ett företag säljer. 

Det är en av anledningarna till att influencers har blivit ett så populärt reklamverktyg både för etablerade företag och nya företag. Ett företag kan anlita en influencer för en enstaka kampanj eller ett mer långvarigt samarbete. Oftast är det de långvariga samarbetena som är mest lönsamma för en influencer.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.