Du vill tala med beslutsfattaren Mr. CEO på företaget eftersom du vet att din produkt eller tjänst verkligen kan hjälpa till. Problemet är att du är en i mängden av de som varje dag försöker nå denne strängt upptagne person.

Receptionister, sekreterare och personliga assistenter skärmar av Mr. CEO från säljare som dig för att han ska kunna fokusera på sitt dagliga arbete av svåra beslut, stora satsningar, framtidsfrågor mm.

De får betalt för att hålla dig borta, men du får betalt för att ta dig förbi dem. Du har en känsla av att även relevanta samtal sållas bort och att Mr. CEO därför inte längre känner till vad som erbjuds på marknaden. Hur ska hans företag kunna bli ännu mer framgångsrikt om han inte får chansen att ta ställning till en investering i din produkt eller tjänst?

Grunden är förstås att vara ärlig mot Mr. CEO:s receptionist/sekreterare; ”jag har försökt nå Mr. CEO den senaste veckan och undrar om du har ett förslag på hur jag kan göra det?” Men i dagens konkurrens tvingas säljare ibland vara allt mer uppfinningsrika och ibland gå längre. Här har vi  samlat tips som får dig att lyckas komma förbi tänkbara hinder fram till Mr. CEO. Vi har döpt tipsen efter svenska företagsikoner, beroende av metod.

Missa inte: Följer du dessa råd, säljer du mer

Christer Gardell-metoden

Prova en annan väg till Mr. CEO än den via receptionisten. Gör en ”corner”. Testa försäljningsavdelningen. Var ödmjuk och berätta ditt ärende. Om det är relevant finns chansen att säljaren (och din yrkeskollega) på andra sidan luren hjälper dig igenom.

Se även: Fler artiklar om försäljning mot kund och försäljningstekniker

Ingvar Kamprad-metoden

Stig upp tidigt och ring Mr. CEO:s direktnummer på morgonen kl 07:00 innan receptionisten startat dagen. Prova även direktnumret efter kl 17.00.

Jan Stenbeck-metoden

Om du ringer till marknadsansvarige och denne svarar: ”Detta är en fråga för VD och inget jag kan fatta beslut om, det är honom du ska prata med.” Då kan du ringa VD:s sekreterare och säga att marknadsansvarige bad dig ringa VD. Självklart gäller alltid regeln att du verkligen har ett bra erbjudande och inte slösar bort VD:s tid, för om det du vill presentera är en total icke-fråga för VD kommer ditt företag i dålig dager och du framstår som en amatör som lirkat dig fram till VD:n på dessa omvägar. Tvärtom, om det du har att sälja är intressant kommer VD:n att bli imponerad av din försigkommenhet.

Jan Carlzon-metoden

Att vara artig, vänlig, skicka choklad eller biobiljetter till sekreteraren kan fungera, om det sker med glimten i ögat och du fått en riktigt bra personlig kontakt under dina samtal. Hur ska sekreteraren kunna låta bli att släppa igenom ditt samtal när du bevisat vilken trevlig och omtänksam person du är. Här handlar allt om charm, uppriktighet och att visa respekt inför sekreteraren och för dennes jobb.

Marcus Wallenberg-metoden

Skicka ett bud med en förfrågan om ett möte. Det visar receptionisten att du anser mötet mycket viktigt och värdefullt. Ett företag gick så långt att de lät ett bud åka runt med tio brevduvor till tio Mr. CEO:s på tio stora företag. Budet väntade med duvan i en bur, tills han blev insläppt till Mr. CEO.

Budet sa: ”VD:n på Din Partner AB undrar om du vill sätta upp en mötestid med dem så de kan visa hur ni ökar försäljningen med 20 procent. Om du vill ha ett möte så skriver jag ned en tid som passar dig och släpper ut brevduvan genom fönstret så att den kan flyga tillbaka med mötestiden. Om du inte kan träffas åker jag tillbaka med brevduvan.” Företaget fick möte med alla Mr. CEO:s. De hade en bra mötesagenda och brevduvan ökade deras hitrate till 100 procent.

Säljexperten: "Fler saker än passion och hårt arbete krävs för säljframgångar"

Lars-Johan Jarnheimer-metoden

Om du skickat förberedande information inför samtalet du planerar att ringa kan du säga:”får jag prata med Mr. CEO, han väntar på att jag ska ringa”

Hans Werthén-metod

Ingenting fungerar. Du kommer inte igenom. Men innan du kastar in handduken: ”Okej, jag ger upp. Lena, du är den bästa ”gatekeepern” jag stött på. Jag respekterar vad du gör. Men vi har verkligen ett erbjudande som kan göra underverk för er verksamhet och vi arbetar med flera av era konkurrenter som är supernöjda. Jag tror verkligen Mr. CEO skulle gilla att prata fem minuter med mig. Jag skulle uppskatta om jag fick chansen.” Du måste vara helt ärlig om ditt erbjudande annars kommer du aldrig att släppas igenom av detta fullblodsproffs på att hålla borta säljare som inte har relevanta erbjudanden.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.