Många äger en bil och de flesta vårdar den för att den ska gå bra, vara ren och inte börja rosta. Det är en självklarhet för bilägare att hand om sin bil. Men hur självklart är det att hand om sina texter? Att vårda en text innebär att anpassa den efter målgruppen, ha en tydlig struktur, använda ett begripligt språk, kontrollera stavning och använda en läsbar layout. Att låta bli den här textvården kan få många negativa konsekvenser, och skada ett varumärke. 

Häng med i den här artikeln för att få tips på hur du vårdar dina texter så som du vårdar din bil. 

Tanka bilen – kontrollera stavfel

Bilen är oanvändbar utan drivmedel. På samma sätt är din text oanvändbar om den innehåller massor av stavfel. Ingen kommer att vilja eller kunna läsa den. 

Det är enkelt att tanka bilen själv. Det är också relativt enkelt att kontrollera stavningen själv. Slå på stavningskontrollen i Word, och läs sedan din text riktigt, riktigt noggrant. 

Fylla på spolarvätska – göra texten läsbar

Förmodligen fyller du på spolarvätska i bilen själv, så att du kan se ut genom rutan. När det gäller din text kan du själv välja ett enkelt typsnitt som är lätt att läsa, och undvika att lägga texten på en bakgrund som skapar dåliga kontraster. Då blir texten läsbar!

Skifta däck – anpassa efter målgruppen

Att anpassa däcken på bilen efter väglaget är en självklarhet. Målgruppen är textens väglag, den som texten måste anpassa sig till. När du skriver en text behöver du ta hänsyn till målgruppens förkunskaper, språknivå och intressen. 

Vissa skiftar däck själva hemma på garageuppfarten, medan andra låter någon annan göra det. Du kan också analysera din målgrupp själv, om du vill, och anpassa texten efter den. Om du känner dig osäker eller inte riktigt har tid kan du låta någon annan göra det åt dig. 

Tvätta bilen – se över strukturen

Bilen måste givetvis tvättas utvändigt. Utsidan av din text är strukturen – karossen för din text. Strukturen i en text ska vara tydlig och överskådlig. Det ska finnas styckeindelningar, underrubriker och en röd tråd. 

Du kan välja att tvätta bilen själv, köra den igenom en automattvätt eller överlåta det helt åt någon annan. Hur du väljer att göra beror förmodligen på hur intresserad du är av bilar eller vad din ekonomi tillåter. Oavsett metod blir resultatet en ren kaross.

För att kunna skapa en tydlig struktur i din text behöver du vara intresserad av det, och du behöver kunskap och erfarenhet för att göra ett bra jobb. Om du inte har den kunskapen, erfarenheten eller tiden är det bäst att anlita någon för att få ett bra resultat.

Städa bilen – jobba med språket

Bilen behöver såklart städas invändigt också. Det här gör du förmodligen själv, men det är även möjligt att lämna in bilen till en firma för rekonditionering.

Språket är insidan av din text, själva kärnan. För att läsaren ska förstå din text behöver du tänka på hur du formulerar dig och väljer ord. Det handlar till exempel om meningslängd, meningsbyggnad, inskott, aktiva verb, negationer, bindeord, förkortningar och tilltal. Blir du blir lika snurrig av dessa begrepp som jag blir av fyrtaktsmotorer, kamaxlar och bromsbackar? Ja, då är det nog bäst att låta en textexpert hjälpa dig med språket i din text.

Bilservice vs. textservice

Att serva bilen är i viss grad frivilligt, men starkt rekommenderat för att bilen ska gå bra. De flesta kan inte serva bilen själva, utan lämnar in den till en bilverkstad. På körskolan lär vi oss nämligen bara att manövrera bilen och utföra enkla grundläggande inspektioner. Vi behöver utbilda oss till bilmekaniker och/eller skaffa erfarenhet för att kunna göra mer än så.

De flesta kan inte serva sin text själva heller. I grundskolan och gymnasiet lär vi oss stavning, grammatik och att skriva olika typer av texter. Men vi lär oss inte på djupet hur en text fungerar – vad som gör en text svår eller lätt att läsa. Vi lär oss inte hur man analyserar och förbättrar en text. Det kräver högre utbildning, ett stort intresse och massor av erfarenhet. 

Så om du vill serva dina texter är det bäst att lämna in dem till en textvårdare eller språkkonsult som kan språkgranska och bearbeta dem. Precis som du lämnar in bilen till en verkstad för bilservice. 

Vem besiktar dina texter?

Det är obligatoriskt och lagstadgat att besikta bilen regelbundet. Men vem besiktar dina texter? Jo, det gör dina medarbetare, dina kunder och dina presumtiva kunder. Alla som läser företagets texter besiktar och bedömer dem. Kanske medvetet, kanske omedvetet. Allt som du skriver i företaget är en del av er kommunikation och kommer bidra till vad andra tycker om er. Vilken bild vill du att andra ska få av företaget?

Du kommer aldrig undan besiktningen. Med det i baktanke borde det kännas lika självklart att vårda dina texter som du vårdar din bil.

Missa inte: Recept för en lyckad artikel

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2020-09-14 07:33
Jag har upptäckt att jag oftare nu än förr glömmer bindeord mellan olika satser. Och att stavningskontroller inte alltid hjälper i dessa fall. T.ex och, som, att. En ordklass som visst kallas konjuktioner. Jag läser in meningen rätt, men glömmer att peta in vissa bindeord. Jag misstänker, utan bevis att programvaran i Google till viss del kan ha med saken att göra. Jag tror inte jag är ensam om denna upptäckt. Läs sista raden av ingressen i denna artikel. Min känsla är att ett sådant ord saknas. Det här menar inte som negativ kritik. Det kanske är en förändring i språket som håller på att ske. En anpassning till andra språk, där konjuktioner saknas. Jag vill inte ge några exempel. Det blir för långt och ointressant. Eftersom jag antagligen redan har tappat en stor del av läsare i min målgrupp. Hur många och, som, att, hur har jag tappat i min text? Se mer...
Se svar (1)
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.