Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

5 tankar om varför tid för sinnesro är bra för dig

Dela artikeln
onsdag, 08 juli 2015 0
5 tankar om varför tid för sinnesro är bra för dig

Under den senaste veckan har det pågått en utmaning, 15 minuter till sinnesro, där det har handlat om att träna på att varva ner. Om att ta sig tid för sig själv och helst inte göra någonting med syftet att sortera tankar och få energi att ta tag i resten av dagen. Utmaningen är nu slut men de sju dagar som den pågick räcker inte för att göra detta till en vana men det väcker tanken och lägger sig i medvetandet. Men varför är de så viktigt med vila?

Att vila och samtidigt tillbringa tid med dig själv ger många fördelar som är bra för dig som vill vara mer alert och fokuserad. Vi är så vana idag att hela tiden vara sociala så vi har nästan glömt bort hur det är att vara ensam. Att vara ensam förknippas med något negativt eftersom det härleds till att inte ha någon alls att umgås med men i det här fallet handlar det om vald ensamhet. Den typen av ensamhet som behövs för att ladda batterierna.

Här får du 5 tankar om varför tid för sinnesro är bra för dig:

1. Att ta dig tid en stund varje dag ger hjärnan möjlighet att återhämta sig. Du behöver sortera allt som snurrar runt uppe huvudet och det görs bäst i tystnad. Genom att låta hjärnan vila får du mer energi och kan fokusera bättre på din uppgift.

2. Det är svårt att lyssna på sig själv när allt surrar hela tiden och i tystnaden kan du höra din egen röst. Den inre som talar till dig stilla. När du tar dig tid för sinnesro kan känna din magkänsla bättre när du ska fatta beslut och komma fram till lösningen som legat nära men inte riktigt velat komma fram.

3. När du tar dig tid till dig själv för att sortera tankarna gör att du kan vara mer produktiv. Du har sopat bort distraktioner och funnit styrka för att fokusera på en sak. Att fokusera på det du verkligen ska göra leder till produktivitet. Du kan för det mesta slutföra din uppgift snabbare om tankarna är styrda åt ett håll.

4. Relationer i alla sammanhang kan vara krångliga och ibland svåra att förstå sig på. Det händer att umgås med människor känns jobbigt eftersom det är så mycket annat som behöver göras och tänkas på. Med tid för sinnesro ger du dig själv möjligheten att vara ditt bättre jag i sociala sammanhang. Du kan vara den goda vännen, den goda ledaren eller den goda lyssnaren. Du ger utrymme för det som är din personlighet som ibland faller bort i sociala sammanhang.

5. Förutom att tid för dig själv är bra för att de genererar resultat som skapar ännu fler resultat så behöver inte den här stunden handla om mer än att bara vara. Att låta det vara en stund att komma bort för att det är skönt. Det är härligt att sitta och göra ingenting och det ger en god känsla.

Eckhart Tolle har i sin bok Tystnaden talar skrivit:

”Tankarna upptar inte längre hela din uppmärksamhet, de har inte längre förmågan att dra dig med på samma sätt. Det uppstår mellanrum mellan tankarna - rymd, stillhet.”

Det är mellanrummen som är syftet med att sitta ner för sinnesro. Ge dig själv tiden och möjligheten att skapa mellanrum där ingenting händer. Mellanrum där stillheten råder och med vilken du får ny energi.

Välj kommun från listan