Startsida
av Johnny Billinger
Johnny Billinger
Reklambyrå på espresso reklambyrå i Osby
0 foruminlägg
1 artiklar
Många små och medelstora företag missar den möjlighet som finns med en hemsida. De lägger allt för mycket tid och energi på sociala medier för att få likes, men likes har inget värde mer än att det kan kännas bra. Värdet ligger i leads och försäljning. Fler leads och ökad försäljning får du bäst genom att jobba med din hemsida.

 

Här finns det massor du kan och bör göra. I denna text går jag igenom en rad enkla men viktiga punkter du behöver ha koll på om du har ambitioner och förhoppningar med din hemsida.

Tipsen är enkla att utföra, men ger garanterat effekt.

Här är genvägar till samtliga tips:

1. Sköt om din digitala hygien

 

2. Skaffa recensioner

3. Vårda din Google profil

4. Använd Google Analytics (GA)

 

5. Mobilanpassad sida

6. Modern design

7. Frekvent uppdatering

8. Externa och interna länkar

9. Snabba laddtider

10. Relevant innehåll

11. Bilder, färger och kontraster

12. Call to action

13. Tänk på säkerheten

14. Den viktiga startsidan

15. Struktur och navigering

16. Tänk Google

Sköt om din digitala hygien

Tänk på att allt hänger ihop. Vill du få saker att hända så måste du jobba med din digitala hygien. Med det menas att du måste optimera alla dina digitala kanaler så att de tillsammans skapar en större helhet. 

Den digitala hygienen inkluderar en hemsida som uppfyller alla de krav Google ställer på dig som vill bli hittad i valda sammanhang. Men du måste också jobba med sociala medier som hänger ihop med hemsidan.

  • Håll rent i dina kanaler så hittar dina besökare det de söker efter.
  • Se till så allt fungerar och att allt du skyltar med - är korrekt.
  • Håll netiketten högt. Digital hyfs lönar sig. Det skapar trovärdighet.
  • Rensa bort gammalt skräp. Har rätt personer tillgång och ingång?
  • Hur ser du ut? Inger du förtroende och trygghet. First impression last.

Den digitala hygienen är något du måste jobba med frekvent och ständigt. Den är grunden till hela ditt digitala liv.

Skaffa recensioner

Vad andra tycker spelar stor roll. Vad de ger dig för betyg spelar dock mindre roll. Google premierar engagemanget. Det visar på att din hemsida skapar reaktioner. Sen är det visst kul att få ett bra betyg. Men det är också viktigt att få reda på vad som kan bli bättre. Hjälper du andra med recensioner så var ärlig. Ger du alla full pott så är kan det skada din trovärdighet.

Recensioner kan du samla i din Google profil. Reco och Trustpilot är specialiserade på recensioner och därmed också en effektiv möjlighet. Vidare kan du få recensioner till din Facebook och Linkedin. Jobba aktivt med recensioner - det är en av de viktigaste delarna i din digitala satsning och i din digitala hygien.

Google gillar dig som lyckas få många att engagera sig i din verksamhet. Så sätt upp ett mål. En recension i veckan/månaden. Det blir guld värt i längden. Ska du lyckas med det måste du själv vara generös med dina recensioner.

Vårda din Google profil

Har du inte skapat en Google profil, så är det dags nu. Skapa ett konto på Google my Business och börja bygga upp profilen. Här hamnar dina recensioner. Här kan du jobba med bilder, Google map, texter med mera. Din profil är något du jobbar kontinuerligt med. Google gillar den som är frekvent med uppdateringar. Det visar att du bryr dig och strävar framåt.

Ju mer du jobbar med profilen, desto mer ser de som söker på dig och dina tjänster. Så se profilen som ett frekvent jobb. Uppdatera och posta nytt. Du får bra återkoppling där du kan se att ditt arbete lönar sig.

Använd Google Analytics (GA)

Alla som har ambitioner med sin hemsida bör använda Google Analytics (GA). Google gillar självklart att du använder deras hjälpmedel. GA visar hur väl du lyckas med ditt arbete. Du får resultat på kampanjer och på tester du gör. Så ju mer du jobbar med GA, desto mer lär dig du hur allt hänger ihop. Sätt mål på ditt arbete och följ upp resultatet via GA.

Jo det kan vara omfattande och komplicerat. Allt beror på vilken nivå du väljer att jobba på. Men steg ett handlar mer om att bekanta dig med möjligheten och att lära grunderna. Sen kan du följa upp arbetet med hemsidan genom att se facit i GA. Det inspirerar.

Mobilanpassad sida

För bara ett par år sen gjordes alla hemsidor utifrån en vanlig traditionell stor skärm. Sen anpassade man hemsidan så att den funkade på mobil. Men idag så utgår de flesta av oss från mobilen. Därför bör du först och främst se till så att din hemsida är anpassad för mobilen och därefter för en större skärm. Att hemsidan är responsiv. Om din hemsida inte är mobilanpassad, så bör du snarast fundera över att göra något åt det.

Oj så många som inte riktigt har koll på detta. Är du osäker så klicka upp din hemsida i mobilen och gå igenom alla sidor. Då märker du om den hänger med eller om du behöver fundera på något nytt. Tyvärr är det ingen idé att lägga tid och pengar på en äldre sida. Då har du mer att vinna i att investera i något nytt.

Modern design

Bryr sig Google sig om ifall din hemsida är moderna eller inte? Absolut. En hemsida som inte är aktiv eller följer med utvecklingen får inte tillgång till samma möjligheter som en nyare och tekniskt utvecklad plattform.

Tekniken utvecklas ständigt. Det är lätt för Googles algoritmer att hitta och straffa hemsidor som inte är ”up to date”. Du måste inte uppgradera din hemsida varje år, men i stora drag så finns det ett antal kriterier du bör nå upp till för att ha få motsvarande möjligheter i jämförelse med något nytt och fräscht.

Okej det räcker inte med att den är ny. Allt ligger i vad du stoppar in i hemsidan och om du lägger tid på den. Det är ett arbete som lönar sig.

Frekvent uppdatering

Hur ofta bör man uppdatera sin hemsida? Det finns ingen begränsning uppåt. Men om du är en av dem som sällan eller aldrig loggar in, så finns det ingen anledning för Google att visa din sida för någon. Men om du jobbar frekvent och ständigt håller sidan i trim, då kommer den att synas. Därför ska du fördela ett ansvar för sidan och avsätta frekvent arbetstid till uppdateringar. Utmaningen är att få till rutiner och vanor.

Google har med tiden lärt sig alla knep. Visst det finns mer eller mindre effektiva möjligheter att höja sin ranking. Men så länge du håller dig till reglerna, blir den ambitiöse belönad. Men alla försök till otillåtna genvägar - straffas. Att kopiera eller dubblera texter avslöjas. Att rabbla värdeord utan sammanhang straffas. Utgå från att allt ska vara äkta och relevant.

Externa och interna länkar

Vad menas egentligen med externa länkar? Jo att andra hemsidor länkar till din sida. Få saker ger mer värde till hemsidorna. Därför har just detta varit ett område där många mindre seriösa företag jobbar med. Men alla sånt fusk, har Google rensat bort. Idag är det riktiga och relevanta länkar som ger pluspoäng. Att två hemsidor länkar till varandra, räknas som fusk. Det ska vara ett riktigt och ärligt intresse från någon som utifrån det länkar till din sida. Har du en relation och båda är beredda att rekommendera den andra, så kan den ena länka och den andra recensera. Det funkar.

Lyckas du med det så är belöningen stor.

Med interna länkar menas hur du hjälper besökaren att navigera runt på din hemsida. Länkarna är hjälpmedel, men de visar även besökaren och Google vad som är viktigt. Därför bör du jobba med en länkstruktur på din sida. Tänk utrymningsplan. Det ska vara enkelt och helt fritt från gåtor. En länkstruktur som funkar är effektiv både för att vägleda, men även ur ett SEO perspektiv.

Snabba laddtider

Det finns program som ger dig information om hur snabb din hemsida är. Man skulle kunna uttrycka det som att en långsam sida, gör det svårt för dig att ha ambitioner med din sida. En sida som laddar snabbt har tvärt om stora möjligheter. Det som gör en sida snabb eller långsam beror på vilket plattform du valt. Men också hur du laddat hemsida. Har du mycket bilder och filmer som inte är rätt komprimerade? Har du valt att lägga all krut på startsidan?

Att ha en snabb sida gynnar alla.

Att komprimera mera - lättare sagt än gjort. Detta är troligen en av de saker som många behöver lite hjälp med, för det kräver lite kunskap i andra program också. Det är lätt att få information om din sida är för tung och seg. Då vet du att behovet finns.

Du ser helt enkelt till att alla bilder och filmer (som ofta är det som tynger) har rätt storlek. Har du många produkter och miljöbilder så blir sidan lätt - tung. Det tynger ner och ger dig dåligt betyg. Det i sin tur leder till att sidan syns mindre. Så var noga med att komprimera.

Här är tre ställen online där du kan testa tiden det tar att ladda din sajt: GTmetrix, Google PageSpeed Insights och Pingdom.

Relevant innehåll

Texten är superviktig. Vi kallar det för värdeskapande innehåll. Det är texten som skapar intresse. Texten som bygger relevans. Texten som vägleder och skapar relationer. Texten som beskriver på vilket sätt du löser andras problem. ”Content is king”. 

Därför måste du jobba med din text. Googles spindlar läser och värderar. Har du ett innehåll som är relevant utifrån ditt erbjudande, din bransch och dina utvalda värdeord i rubriker mm, då blir du premierad.

Alla sidor utom en ska vara utifrån och in. Alltså handla om på vilket sätt du kan lösa andras problem. Det är så du skapar intresse och bygger relationer. Men en sida ska vara inifrån och ut. Vi kallar den för OM-sidan. Alltså den sida där du skriver om dig själv och ditt företag. 

OM-sidan är tillsammans med startsidan, den mest besökta. För att vi är nyfikna och vill få förtroende för dem vi eventuellt ska anlita. Då vill man läsa om er, se er och känna att ni är någon som vi kan lita på. Så lägg tid på denna sida.

Tyvärr har allt för många missförstått hur kommunikationen fungerar. Vi är alla mest intresserade av oss själva. Allt kretsar först och främst kring den egna framgången. Att läsa om andras framgångar, andras möjligheter, andras historik etc. - kan vara trevligt men inte så effektivt. Men om du lyckas förklara på vilket sätt du kan bidra till min framgång, då har du mig. Så all kommunikation, när avsikten är att skapa affärer, börjar med ett utifrån och in - tänk.

Missa inte: Fler tips om hur du skriver säljande texter

Bilder, färger och kontraster

Det finns mycket du kan göra med din hemsida för att intressera både besökare och flirta med Google. Utöver den viktiga texten, så måste du även värdera bilderna och hur du taggar dem. Du måste tänka på ditt färgval och hemsidans kontraster. Allt spelar roll. Här finns inget direkt tips mer än att du bör ha en modern framtoning, men moderna färger. Det ska vara kontraster men håll tillbaka färgerna en aning. Helheten är viktig. Tänk modernt och snyggt. Vräker du på med för mycket färg i tron att sidan syns mer - så blir det tyvärr tvärtom.

Typografin gör också skillnad. Läran om hur texten utformas. Så varför måste man hålla koll på typografin. Spelar det någon roll? Ja det gör det. Både vilket typsnitt du använder men också storleken. Det är skillnad i val av typsnitt beroende om det är tryck på papper eller om det är text på skärm.

Alla typsnitt funkar inte i båda världar. Plus då att alla webbläsare hanterar typsnitten olika. Så steg ett blir att välja ett typsnitt som funkar för webb och för alla webbläsare. Sen är det viktigt att du välja typsnitt som är lätta att läsa och att du har en storlek som funkar för alla skärmar. Små och stora.

Call to action

Detta är ett känt begrepp för alla som jobbar inom reklam. Men för andra så krävs kanske en förklaring. Call to action (CTA) handlar om att skapa reaktion, att få något att hända - det vi vill ska hända. Alla hemsidor bör ha ett syfte och mål. För att nå hela vägen, måste du hjälpa dina besökare att bestämma sig och ta nästa steg. Eftersom du själv inte är på plats i hemsidan när andra är där, så bör du ha funktioner som hjälper besökaren till handling.

Ring oss, boka här, läs mer, beställ din gratisversion etc. På alla ställen där vi vill ha respons - fixa en CTA! 

Hur ska du kunna mäta och följa utvecklingen av arbetet, om du inte har ett utgångsläge och ett önskat resultat? Har du ambitioner med din hemsida, så bör du bestämma dig för vart du vill komma och vart du vill få ut av hemsidan. När du är klar med det, så får du ta reda på ditt utgångsläge. Resten handlar om arbete och uppföljning.

Tänk på säkerheten

De allra flesta är snälla och har goda avsikter. Men det finns elaka personer eller robotar, tillverkade av elaka personer, som vill skada oss. Eller i alla fall våra hemsidor. Alla ni som har arbetat med hemsidor under några år, vet vad jag pratar om. Det kan vara att sidan blir hackad och görs om. Då kan vad som helst hamna på sidan som i värsta fall får släckas ner och göras om. Men det finns också en del skummisar som via alla ingångar till en hemsida, kan kila in länkar till annonser, som syns ibland. De ligger alltså inte på hemsidan och kan därför inte tas bort. Det i sin tur kräver att du hittar ingången och täpper till. Men en hemsida som Wordpress kan ha hundratals ingångar via alla små program (plug-ins) som då följer med, oavsett om du använder dem eller ej. Så tänk på säkerheten. Det finns en del program som gör det svårare för de ljusskygga. Det bästa är dock att ha en hemsida som bara innehåller det du använder.

Den viktiga startsidan

Det har genom åren funnits många skolor hur man ska tänka med startsidan. Vi kan lämna dem alla och bara fokusera på det som gäller. En startsida är det som ska laddas först. Laddtiden är viktig och därmed måste du ransonera på innehållet och komprimera bilder och filmer. Ett budskap får 100% uppmärksamhet. Två budskap får 50% var. Då förstår du vad som händer om du vill tränga in 20 budskap på startsidan. Det blir som att 20 personer står framför dig och alla vill sälja sin dammsugare.

Nej du bör vara välkomnande, tydlig och vägledande med vart allt ligger. Hjälp besökare att hitta fram.

Har du hört talas om content marketing? Ett populärt ord som vi nu även använder i svenskan. Men jag brukar översätta det till ”värdeskapande innehåll. För det handlar om att leverera värde. Så långt är vi nog överens. Kommer du till en hemsida i syfte att få svar på dina frågor eller lösa dina problem, så handlar ju allt om att ta del av något värdefullt. Så hur värdefullt är information och material på just din hemsida?

Här måste du tänka dig in i besökarnas syfte med sitt besök. Vad vill de? Vad söker de? Vilka problem har de? Svaren på alla frågor är din början till ett värdeskapande innehåll. Sen kan det vara svårt att jobba fram det, att formulera och strukturera så att värdet når fram.

Se även: Content marketing - komplett strategi i sju steg

Struktur och navigering

Förarbetet betyder allt. Det är som när du bygger ett hus. Planering och konstruktion ska vara grunden. Det skapar stabilitet. Men det underlättar även logiskt tänkande. Rätt sak på rätt plats. Därefter handlar det om flödet. Eftersom alla viktiga saker bör ha en egen adress, så handlar navigeringen om att hjälpa besökarna hitta. Då får du ett effektiv flöde.

Inte nog med att sida uppfattas positivt och tydlig, du får en guldstjärna av Google då dina besökare stannar längre på din sida. De som lämnar först är de som inte hittar.

Sökmotoroptimering är något du måste bygga in från början. Från valet av plattform till hur du frekvent jobbar med sidan. Vårt tips är att börja från början. Det ger ofta dålig effekt att jobba med SEO ifall du inte gjort förarbetet. Google tittar på allt. Har du missat grunderna så blir det både gas och broms - därmed står du still.

Enklast är att börja från början med en ny hemsida. Har du en modern sida så ingår ofta en SEO start i mallen. Men inget sker av sig själv. Jobbet ska göras och det är ett frekvent jobb som belönas ifall du hittar rutiner.

Tänk Google

Det finns några företag som blivit så stora att de tagit nästan hela marknaden. Google är ett sådant exempel. Så har du ambitioner med din hemsida, så måste du alltid tänka Google. Sen är det så att Google har en mängd applikationer och hjälpprogram som vägleder, undervisar och bidrar till att nå målen. Så varför inte ta en utsträckt hand?

Google har egna certifieringar där du kan bygga upp din kunskap helt gratis. Allt du behöver inom SEO och SEM får du från Google. Men tänk också på att Youtube ingår i koncernen. Så lägg filmerna där. Sen kan du bädda in dem på din hemsida. Då blir Google glad.

Ju mer du jobbar med sidan, desto mer effekt får du tillbaka. Men konkurrensen är tuff. Även om de flesta missar denna möjlighet (bra för dig) så når du inte av egen kraft hela vägen. Vill du försäkra dig om att alltid finnas med i de sammanhang där affärerna gör upp, så är det SEM som kompletterar ditt arbete. Det står för Search Engine Marketing. Med andra ord, annonsering på Google. Ett måste för dig som inte vill missa affärerna.

Johnny Billinger, Copywriter på Espresso reklambyråUtbildad i marknadsföring på Bergs School of communication. Marknadsretorik på Växjö Universitet och diplomerad copywriter på Batteri kommunikation. johnny@espressoreklam.se

Fler resurser:

10 effektiva tips för ökad försäljning online

20 growth-hacker-tips för ökad trafik till sajten

5 sätt att öka konverteringsgraden på din hemsida


Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.